אריק ונונו "כמו–סיפורים"

עבודות מתקופות שונות, סמלים וגיבורי תרבות המוצגים כ"פתקים" משקפים משמעות ביקורתית, אירונית וסאטירית ביחס לתפקידה של האמנות לאור מאורעות היסטוריים בארץ ובעולם

שמן על בד צילום אריק ונונו

התערוכה מורכבת מציורים ורישומים, מתקופות שונות ומסדרות שונות, ומוצגים כפתקים שנאספו יחד לקובץ, וכפי שהאמן מכנה אותם: 'כמוסיפורים'. ה'פתקים' אינם מספרים סיפור בשלמותו אלא מכילים סימנים, קודים, דימויים וטקסטים הלקוחים מההקשר התרבותי כגון: סמלים, גיבורי תרבות, מנהיגים, מאורעות משמעותיים שנקשרים בסיפור האוטוביוגרפי שלו, במציאות הישראלית- החברתית והפוליטית, שבה הוא חי ופועל, ובציטוטים מיצירות-מופת של גדולי האמנות המערבית.

ונונו מתייחס באירוניה כלפי "החשיבות שאנו מעניקים למעשה האמנותי ולדימוי התרבותי ומה שנוצר סביבו". גיבורי תרבות מוצגים בעבודות כמתווכים – 'סוכני תרבות' ומצטמצמים לפתקים בעלי גוון חאקי, ירקרק-צבאי.

בעבודה  'FUCTART' המשוררת יונה וולך, עצומת עיניים ודסקית עם כתובית באנגלית FUCKART מונחת על חזה. העיט על כתפו של נמרוד ביצירת-המופת הפיסולית 'נמרוד'- הצייד הגברי של יצחק דנציגר הופך להערת-שוליים ומתחלף עם ינשוף (סמל לחכמה – וצייד מיומן ואכזרי) שניצב על כתפה של המשוררת הפמיניסטית הידועה.

הינשוף המיתולוגי, בכסותו הריאליסטית והסמלית מתיישב על כתפיהם של מצביאים ומנהיגים בסדרת 'הגנרלים' והופך בעבודה 'Wisdom' ללוגו שמורכב מסימנים. כך גם 'המזוודה' של מרסל דושאן, גדול האמנים המודרניסטיים, מוצגת כ'פתק' שהתרוקן ממשמעות של זהות ואילו ב- Aftermath Vibration מכשיר קוצב הלב, רישומים של קרוואג'יו, אוסף הבולים של אבי האמן, ומפת כפר סבא, מקום מגוריו של האמן, מרמזים על סיפור של זהות מורכבת ומעברים בין יבשות, שפות, תרבויות וסגנונות.

רישום דיו מסדרת הגנרלים 1 1980 – 1990.צילום אריק ונונו

השואה, בהקשר של תרבות ואמנות, הינה עוגן היסטורי ומושג מרכזי וחשוב ביצירתו של ונונו. לדבריו: "חוסר הרלוונטיות של שפת האמנות בכלל לנוכח המציאות האנושית ואכזריותה" באים לידי ביטוי בעבודה גדולת הממדיםWe Are The Chosen  כשהאמירה 'נבחרנו' או 'העם הנבחר' מהדהדת בחוזקה על רקע נזילות אקספרסיביות של צבע שחור, כאוס והרס שלאחר המלחמה. כך גם האירוניה שעולה מתוך כישלונה של התרבות והאמנות לנוכח האכזריות האנושית בטרילוגיה 'כפות הרגלים', המעוצבות בהשראת סצנת 'בריאת  אדם' של מיכאלאנג'לו בקפלה הסיסטינית, ברומא וכאזכור לגופות המתים, שנערמו במחנה-המוות, באושוויץ.

מלאכים, כנפיים, כתרים וינשופים מופיעים דרך קבע בעבודותיו של ונונו. הם מופיעים גם ברישומים מהסדרה 'הגנרלים' שיצר האמן בשנים 1980 – 1990 כתגובה למלחמת לבנון הראשונה.  בתקופה זו ניהל האמן טור סאטירי שבועי בשם 'מטאמורפוזיס' בעיתונות, שעסק במישרין במתרחש בפוליטיקה הישראלית האקטואלית אך מאחורי הקלעים בחן מושגים ודימויים של כוח, מעמד ומנהיגות.

גם בסוגיית הסגנון ניכרת גישה אירונית. "הסגנון הוא בבואה של מהות" טוען ונונו. העימות הלא פשוט עם סגנונות רבים בעבודתו הוא אנלוגיה לזהות מורכבת. האמן בז לסוגיית הסגנון ולכינוי 'כתב יד' או 'טביעת יד'. הוא מודה ששלושה 'כוחות' מניעים את עבודתו: אחד – הזיקה לריאליזם כנקודת מוצא, שני – הצורך בהפשטה. שלישי – מושגיות. אלו כוחות הפועלים ביצירתו כגוף אחד. השימוש בטכניקות וסגנונות שונים בו-זמנית מסביר את ההצהרה של האמן שמסרב להיות מקוטלג כבעל סגנון אחד, סימן היכר או טביעת יד.

ונונו יוצר ומציג בעיקר ציור, אך גם מיצבים ופיסול בישראל, באירופה וארה"ב. עבודותיו מצויות באוספים שונים (פרטיים וציבוריים) בישראל ובעולם. לאחרונה סיים לכתוב רומאן העומד לראות אור בקרוב, וכן קובץ סיפורים קצרים. כתב וצייר ספר ילדים ("המכשפה שחיפשה סיפור חדש", זמורה-ביתן). פרסם במשך כ-10 שנים טורי סאטירה וקריקטורה פוליטית בעיתונות ובטלוויזיה (גלובס ,העולם הזה, מוניטין, דבר, רשת שוקן, מעריב, הארץ ועוד.) כמוזיקאי, חיבר יצירה לכוריאוגרפיה, כתב והלחין כ-20 שירים והקליט אחדים מהם.

גרסאות שלאחר מעשה טכניקה מעורבת צילום אריק ונונו

פתיחה יום ה' 21.6.18 בשעה 19:00

שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00

התערוכה נמשכת עד 30.9.18

אוצרת: שירלי משולם

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

עופר גרנד קניון, קומה 3

דרך שמחה גולן 54, חיפה

טל. 04-8121111

050-5912953




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • מה דעתכם על המטרונית בחיפה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי