תיאטרון חיפה גאה להציג- "אמסטרדם"

אחרי ההצגות המצליחות "אקווריום" ו"איך לקום מכסא", קבוצת "החיפאית" ממשיכה בתנופה בהצגה חדשה בבימוי מור פרנק "אמסטרדם" מתחילה בחביתה, וממשיכה בשאלות על בדידות ושייכות, סדר וכאוס, והסיכוי לאהבה בעולם לא יציב

תיאטרון חיפה גאה להציג:"אמסטרדם"

אחרי ההצגות המצליחות "אקווריום" ו"איך לקום מכסא", קבוצת "החיפאית" ממשיכה בתנופה בהצגה חדשה בבימוי מור פרנק

"אמסטרדם" מתחילה בחביתה, וממשיכה בשאלות על בדידות ושייכות, סדר וכאוס, והסיכוי לאהבה בעולם לא יציב

על-פי מחזה מקורי זוכה פרס ה- Theatertreffen Stückemarkt היוקרתי (ברלין 2018) מאת מאיה ערד יסעור.

אמסטרדם. צילום יוסי צבקר

אמסטרדם. צילום יוסי צבקר

בוקר אחד מתעוררת מוזיקאית ישראלית צעירה בדירתה שעל תעלת הקייזרסחראכט הציורית באמסטרדם. היא רוצה לטגן לעצמה חביתה אבל להפתעתה מגלה שאין לה גז. כשהיא פותחת את הדלת היא מוצאת על מפתנה חשבון גז מנופח מריביות חוב שלא שולם מאז 1944. מי השתמש בגז בחודשים הנקובים בחשבון, ומי בעצם צריך לשלם אותו?
"אמסטרדם
" הוא מחזה מקורי עכשווי הכתוב בפוליפוניה טקסטואלית: ריבוי קולות דוברים המרכיבים סיפורים אפשריים מהעבר והופכים את דירתה המסוגננת של הגיבורה לזירה של אירועים אירוניים וטרגיים. האם יכול להיות שכל זה באמת קרה או שאין לנו ברירה אלא להמציא לעצמנו סיפורים? האם בשביל הסיכוי לעשות סדר בעולם כאוטי עלינו לפרק את מנגנוני הסיפורים שאנחנו רגילים לספר לעצמנו?

"כמו שהגיבורה מנסה לחבר את חלקי נפשה המפוצלת, כך ניסיתי לחבר את הטקסט על הבמה ולהצליח ליצור ממנו סיפור קוהרנטי. השחקנים מזדהים עם הטקסט דרך חוויה משותפת להם ולגיבורה של הסיפור – העובדה שרובם רק לא מזמן עברו לחיפה מהמרכז לצורך עבודתם ב"החיפאית", הזרות הראשונית שהרגישו בה לנוכח מראות ואנשי העיר ושחקני הקבוצה החדשה עצמם, הניסיון להיטמע בעיר ובקבוצה החדשה… כל אלה אולי מזכירים את הגיבורה, פחדיה, שאיפותיה ויחסה לקבוצת היחס שלה, אותה היא מכנה להקת זרזירים. כל כמה שהגיבורה, ואולי גם השחקנים, מנסים ליצור לעצמם זהות חדשה, תמיד ימשיכו לרדוף אחריהם דימויים וזיכרונות מהעבר, שמאלצים אותם להכיר שוב ושוב בכך שקשה מאוד לברוח מלהקת הזרזירים שלך." — מור פרנק, במאית

"החיפאית" נוסדה בשנת 2010 ביוזמתו של המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה משה נאור, ומאז העלתה הפקות רבות שזכו לאהדה והצלחה, בין השאר "אקווריום", "תש"ח", "איזראל ז'ורנאל", "איך לקום מכסא", ועוד. הקבוצה קמה במטרה להצמיח בחיפה ובתוך התיאטרון קבוצה יוצרת, אשר תקרין אל סביבתה ותתרום באופן משמעותי לקהילה. זאת, לצד השאיפה ליצור תשתית תעסוקתית יצירתית לעוד יוצרים ושחקנים בארץ. הקבוצה מהווה גשר ישיר לקהילה המקומית – היא מתפקדת כלהקה קבועה, שחבריה והיוצרים בתוכה חיים דרך קבע בעיר.

 

מאיה ערד יסעור היא דרמטורגית ומחזאית. סיימה בהצטיינות תואר שני בדרמטורגיה באוניברסיטת אמסטרדם. מחזותיה תורגמו לאנגלית, צרפתית, גרמנית, נורבגית ופולנית, פורסמו בכתבי עת והופקו בתיאטרונים בארץ ובעולם. ערד יסעור היא זוכת פרס המכון הבינלאומי לתיאטרון של אונסק"ו  על "תלויים" (2011), פרס הבימה ליוצרים בתחילת דרכם ע"ש אלה דן על "אלוהים מחכה בתחנה" (2014), ופרס  Theatertreffen Stückemarktברלין על "אמסטרדם" (2018).

 

מור פרנק היא במאית ודרמטורגית. סיימה בהצטיינות את לימודי התואר השני בבימוי באוניברסיטת תל אביב. בעבודתה היא מתמודדת לעיתים קרובות עם טקסטים מכוננים בתרבות הישראלית, וכן עם עיבודים של טקסטים ספרותיים לבמה ("הזהו אדם?" בתיאטרון החאן, "הוא הלך בשדות" יחד עם אבנר בן עמוס וקבוצת התיאטרון רות קנר, "הדרך לעין חרוד" יחד עם מיכל קפלן, פסטיבל עכו).

מאת: מאיה ערד יסעור

בימוי: מור פרנק

שחקנים: ג'רמי אלפסי, אדר בק, אורי גוב, אוריה יבלונובסקי, ליאור לב, יואל רוזנקיאר, רון ריכטר, מאשה שמוליאן, שירה בליץ

תפאורה:  אלכסנדרה נרדי

תלבושות:  נעה לוריא

מוסיקה:  אבי בללי

תנועה: טל קון

תאורה:  רוני כהן

ע. במאית: ענבל להבי




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • האם אתם בעד הקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי