"דחוס" – תערוכה חדשה במוזיאון ינקו דאדא

מקבץ תערוכות המנהלות דיאלוג עם המונח "אימת הריק" Horror Vacuai

 

היינו שם תצלום מעובד 2018 צילום יוסי וקסמן

שלי רויכמן – "פנים חוץ" – עבודות מרישום ופיסול מעפרונות המעלות זיכרון ילדות וחוסר השימוש בהם בעידן הטכנולוגי כחומר גלם

יוסי וקסמן – Peep Show – הצצה למסע חייו

שיר מורן – "טעם לוואי" – עיסוק בנושאים כגון יחסי כוחות בין ניצול לשליטה בין המינים.

פצ'יקה רודולף – "תרגיל בייצור מזימות"- אמן אורח מהונגריה במסגרת חילופי אמנים עין הוד-הונגריה

ג'וליאן שגרן – שוד במכולת בעין הוד, עבודת וידיאו

20.10.18 – 1.2.19

פתיחה בשבת 20.10.18 בשעה 12:00

נולי עומר תקרא קטעים מ ״אסתר של הסיגריות״, ספרו החדש של יוסי וקסמן (אחד האמנים המשתתפים במקבץ התערוכות החדש – ״דחוס״) על מוסד המשפחה, על משפחתיות ועל כל הדחס שבהם.

הכותרת: "דחוס" מתייחסת למקבץ התערוכות והפרויקטים הנוכחי הכולל עבודות בטכניקות שונות ובנושאים שונים שלכולם מכנה משותף אחד. כולן מנהלות דיאלוג עם המונח הלטיני "אימת הריק" (Horror Vacuai) – החשש של האמן מהדף הריק. בכולן פרטים צפופים ודחוסים הממלאים את כל משטח היצירה.

יוסי לוחם שוורים של אמא יוצא להילחם באבא אקריליק על בד 2016 צילום יוסי וקסמן

התערוכה המרכזית "פנים חוץ" היא של האמנית הצעירה שלי רויכמן, שעבודותיה נחשפו לקהל בחממת האמנים העצמאיים ביריד צבע טרי האחרון, היא יוצרת עבודות רישום ופיסול מעפרונות. ברישומי העיפרון האינטנסיביים והעדינים על גבי דיקט צבוע בבסיס אקרילי היא חוקרת את טווח אפשרויות הרישום בעיפרון. באמצעות שינוי זוויות ועוצמות הלחיצה של העיפרון על גבי הדיקט יוצרת האמנית טקסטורות ותבניות שונות הנראות כמו עבודת רקמה עדינה. הרישומים עוסקים בנושא הבית,  ותיאורי התפנים מביאים לידי ביטוי את  הניגוד בין המקום החם והמגונן למקום שהוא לעיתים בודד ואפרורי, בו מתבצעות פעולות רפטטיביות וסיזיפיות.

רויכמן יוצרת פסלים מחומר גלם ייחודי לה – ממאות עפרונות מודבקים. אלה הופכים  לחומר גלם חדש שמתוכו האמנית חוצבת, חותכת ומשייפת צורות שונות. הבחירה בעפרונות כחומר גלם פיסולי נשענת על זיכרונות ילדות ומבטאת את חוסר השימוש בעפרונות, שהפכו כמעט מיותרים בעולם הטכנולוגי של ימינו. רויכמן שואבת השראה מן הניגוד בין עולם פנימי עשיר של רגשות, זיכרונות וחלומות, לבין הסביבה היומיומית, בין הביתי למנוכר, ובין טבע לתרבות. עבודותיה של רויכמן עשירות בפרטים ומביאה לידי ביטוי איכות ידנית, המאפיינת מלאכות כפיים עמלניות בתרבויות קדומות או בתרבויות שבטיות רחוקות.

אוצרת התערוכה: רינה גנוסוב

האמן יוסי וקסמן מציג את התערוכה: Peep Show – החיים והמוות של יוסי וקסמן הכוללת חוויית הצצה אל מסע חייו, אל משפחתו ואל אירועים ודמויות משמעותיים בחייו. וקסמן מזמין את הצופים אל מסע מלידה ועד מוות – מסע אבסורדי, הומוריסטי, מיני ויצרי, המתקיים דרך חרירי הצצה, תצלומים וציורים המוצבים בחלל. הדימויים, בעיקר דיוקנאות, מופיעים בתצלומים הלקוחים מתצלומי משפחה ישנים ומתצלומים שצילם וקסמן לאורך חייו. הציורים מתארים את האמן עצמו מילדות ועד בגרות, ודמויות שונות של קרוביו, שצוירו בהשראת תצלומים משפחתיים. הציורים מהווים מעין מראה עקומה וגרוטסקית של בני המשפחה של האמן, הבעות פניהם והלך רוחם מועצמים, והם מתוארים במבט אירוני וחומל בו זמנית.

רודולף פציקה – מכונה ליצור משברים. צילום אברהם אילת

המבע האקספרסיבי מייחד את ציורי האקריליק של וקסמן, והם מצטיינים בצבעוניות עשירה, משוחררת וחומרית. משיחות המכחול עזות וסוחפות, הצורות רוטטות ומעוותות, וכך נוצרת גלריית דמויות דרמטיות וטעונות רגשית, המישירות מבט אל הצופה, ובה בעת מזמינות אותו להביט בהן.

בקופסאות ההצצה, המפתות והמוצנעות בו זמנית, מציג האמן צילומים הומו-ארוטיים וקטעים וציטוטים מתצלומי משפחתו. הצופה מוזמן לרכון, להציץ מבעד לחרירי ההצצה ולחוות חוויה אינטימית, ועם זאת מלאכותית בעליל.

מקור ההשראה לקופסאות ההצצה היא יצירתו של מרסל דושאן – "נתון". במיצב זה מביט הצופה דרך חריר הצצה בדלת עץ ישנה אל פרצה בחומת לבנים, שבעדה נשקף נוף פסטורלי, ולפנים, על מצע של עשבים וזרדים, שוכבת אישה עירומה. במיצב של דושאן, ההתבוננות דרך הסדק מאפשרת מבט אל עולם אחר, עולם אסור ונסתר, ארוטי ואפל. וקסמן מקצין את אקט ההצצה ומוביל את הצופה אל עולם הפיפ-שואו, עולם מפוקפק, שדימוייו נעים בין ארוטיקה לפורנוגרפיה.

וכך בוחר וקסמן להזמין את הצופה לפלוש אל המרחב הפרטי שלו באקט אסור, דרך חרירי הצצה ומבעד לחור המנעול: "מבחינתי, חוויית ההצצה דרך חריר היא אותה חוויה שמתארים אנשים שחוו מוות קליני. הם רואים לפניהם תעלה שבסופה קרן אור בוהקת, וכהרף עין חולפים לנגד עיניהם אירועים ודמויות משמעותיים בחייהם."

אוצרת התערוכה: רינה גנוסוב

התערוכה השלישית טעם לוואי היא של האמנית שיר מורן עבודתה של האמנית שיר מורן מציגה תיאורים משתנים של חללים ביתיים מוזרים שיצאו משליטה, חלקי דמויות נשיות מבצבצים ומצויים במצבים של חוסר איזון וזליגה בים הדגמים המרכיבים את העבודה. כמצע לעבודה בוחרת האמנית לעבוד על פיסות עור פרה שצורתן הושארה כפי שנחתכו מבטנה. כתיבה על עור היא טכניקה עתיקה המשמשת בכתיבת ספרי תורה, תפילין ומזוזות. הציור בנוי מחלקים נפרדים התלויים יחדיו ומציגים תפיסת חלל מורכבת. האובייקטים המתוארים נראים כמארג של פרטי פרטים, אין אור וצל, אין אשליה של עומק ממשי ביצירה. הקומפוזיציה עמוסה בשפע של פרטים היוצרים מקצב, רעש ואי סדר מכוון.

שיר מורן ציור על עור פרה. צילום יותם רונן

באמצעות העודפות והשפע, ובעיקר באופן שבו אלה מחפים על חוסר, על ריק שדורש להתמלא, מורן מעלה ועוסקת בתחושות ובשאלות המעסיקות אותה בחיי היום יום. נושאים כגון יחסי כוחות בין ניצול לשליטה בין המינים. אלא שהאיכויות הבאות לידי ביטוי בצורה כה מובהקת בעבודתה – ומכילות אלימות סמויה, טעם רע, פנטזיות, עיצוב רע, ואפילו "ציור רע" – יוצרות מתח והיררכיה בין האובייקטים בחלל, כך יוצרת האמנית מידה של ריחוק והזרה מהתכנים המורכבים שבהם היא עוסקת.

בהתבוננות נוספת נחשפים ומתגלים עוד ועוד פרטים אשר חושפים השפעות של טכניקות עתיקות וסממנים איקונוגרפיים המשתלבים ויוצרים עבודה מורכבת וטעונה, המבטאת חוויה סובייקטיבית של האמנית את העולם סביבה.

החדר מתייחס למערכת ההתניות והציפיות החברתיות-תרבותיות המעצבת את ההבדלים בין שני המינים ואת זהותם העצמית. הנשים בעבודה אינן מופיעות בשלמותן. שם פנים מציצות וכאן גוף חסר ראש, בתנוחה פתיינית או במבע מזמין. הן נתונות לפירוק כמו חפץ או כמו חלל החדר סביבן. הן הופכות לחפץ בעוד החפצים בעבודה עוברים תהליך של אנימיזם המפיח בהם רוח חיים.

באופן הצגת דמויות הנשים בתוך הגודש והדחיסות ממשיכה מורן לחקור בעבודה זו את המקום שבו נהפכים הפרטים מאסתטיים למטרידים, המקום שבו השפע נהפך לאלים ומאיים, למרות חזותו הראשונית, הפתיינית והממגנטת.

אוצרת התערוכה: ניצן שובל-אבירי

בנוסף תוצג עבודה מיוחדת של פצ'יקה רודולף, האמן האורח מהונגריה במסגרת תכנית חילופי האמנים בניהולה של מרגול גוטמן שמכין יצירה מיוחדת – "תרגיל בייצור מזימות" רודולף פצ'יקה הוא אמן הונגרי המגדיר את עצמו כ"נווד עירוני". הוא נע בין תרבויות שונות, ולפיכך מסוגל לראות את אותם דברים מהיבטים שונים, וחוויותיו שונות באופיין משל אמנים שעובדים בסביבה הרגילה שלהם. במשך שנים הוא עובר בין הונגריה, הולנד וצרפת, בין אקדמיות לאמנות וגלריות לאמנות בהן הרבה להציג את יצירותיו המורכבות, הקונצפטואליות, במיצגים עשויים מחפצים מוכנים ומחומרים שונים בצירופים שנעים בין הארצי לפיוטי ומנצלים כוחות כמו חשמל, מים או להבת נר בקלילות כביכול הנראית כמקרית אך מניבה איכויות חדשות ומתפקדות. הוא נוהג לצרף את רעיונותיו להקשרים התוכניים של התערוכות שבהן הוא מציג יותר מאשר להתאים אותם לחללים הספציפיים. לדבריו, החלקים הבודדים המרכיבים את יצירותיו אינם חשובים ואין בהם מסר. מה שהוא מתכוון לעשות הוא ליצור חלל או מצב שמתגרה ומעורר את המתבונן למחשבה.

שלי רויכמן – רחוב. צילום שלי רויכמן

העבודה המרכזית שפצ'יקה יציג במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד היא מיצב אינטר אקטיבי מורכב ממסך מחשב שעליו מופיעות באופן לא צפוי וריאציות שונות של קונספירציות אפשריות. הצופה מוזמן להרכיב לעצמו את הקונספירציה המועדפת עליו כאמצעות מקלדת שעומדת לרשותו ובאמצעותה הוא יכול לבחור מתוך המחשב את הנתונים המתאימים לו.

אוצר: אברהם אילת

כמו כן תוצג עבודת הוידיאו של השחקן הותיק, תושב עין הוד,ג'וליאן שגרן,  "שוד במכולת בעין הוד" המתארת באופן הומוריסטי מצב דחוס ולחוץ של שוד במכולת של עין הוד.

שעות הפתיחה במוזיאון ינקו-דאדא: ימים א' – ה' בשעות 10:00 – 15:00

יום ו' וערבי חג בשעות10:00 – 14:00

שבתות וחגים בשעות 10:00 –15:30

מחיר כניסה: 24 ₪ למבוגר

הנחות לאזרחים ותיקים, ילדים, חיילים ועוד

מוזיאון ינקו-דאדא,

כפר האמנים עין הוד,

ד"נ חוף הכרמל 30890.

טל': 04-9842350

www.jancodada.co.il




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • לאור השקת הרכבלית בחיפה - האם תשתמשו בה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי