'כותבת סימנים בנוף'

התערוכה 'כותבת סימנים בנוף' של אביבה שמר, אמנית רב-תחומית, אוצרת לשעבר של 'הגלריה החדשה' במרכז 'אבא חושי' בחיפה, וכיום מטפלת באמצעות אמנות, היא תערוכה אינטימית, הכתובה בגוף ראשון ובלשון אישית.

אביבה שמר צילום מתן סיון

התערוכה 'כותבת סימנים בנוף' של אביבה שמר, אמנית רב-תחומית, אוצרת לשעבר של 'הגלריה החדשה' במרכז 'אבא חושי' בחיפה, וכיום מטפלת באמצעות אמנות, היא תערוכה אינטימית, הכתובה בגוף ראשון ובלשון אישית.

תערוכה זו, מציגה את ההתפתחות הרוחנית והדרך הארוכה והאמיצה, שזורת תהליכי למידה, חיפושים וגילויים, שהביאה לשינוי מהותי בגישתה לאמנות, ואשר ניכרת היטב בכלל גוף-יצירתה רחבת-ההיקף, ובתחומי המדיה השונים, ברישום, ציור, פיסול, פיסול חוצות ומיצבים.

בחרנו להתמקד בעבודות דו-ממדיות, שנשלפו מפרקי זמן שונים, טכניקות מגוונות וסדרות שונות, ולשלב מבחר מסדרת 'כיתובים'- רישומי כתב, שמעולם לא הוצגה, אך הפכה לחלק בלתי נפרד מיצירתה. האותיות, המילים והכיתובים, שמופיעים באופן עצמאי או בתוך ציורי נופים מופשטים ואקספרסיביים, נוצרו מתוך זיקה עמוקה ללימודי מחשבת ישראל, שיעורים אצל רבנים וציטוטים מהתנ"ך, ספר הזוהר הקבלי וספריו של המיסטיקן רבי אברהם אבולעפיה. תערוכה זו,

מדגישה את המשמעות הרוחנית והסמלית שמייחסת אביבה שמר לעבודותיה וחושפת את 'הסימנים' שהובילו אותה להכרה, שתכלית העשייה האמנותית שלה בעשורים האחרונים, מוקדשת כל כולה לחוויה הרוחנית – יהודית, וליכולות הריפוי, שהיא מייחסת לעשייתה באמנות.

אביבה שמר הספרים המחוקים צילום מתן סיון

כבר בעבודות המוקדמות 'רישומי- נופים', משנות ה- 60, שנוצרו בהשראת האמן אורי ריזמן, המורה הראשון של שמר, ניכרים סימנים לרישום מינימליסטי, עדין ותמציתי של המציאות הנגלית. בשלב זה, העיסוק בנופי חיפה והסביבה בפרט, ובנופי ארץ ישראל

בכלל, שזורה הן בזיקתה העמוקה לאהבת הארץ, ולתחושה ששורשיה נטועים במקום, והן כבת לאם ניצולת שואה ולאב שהינו דור שישי

בארץ. בציורים ורישומי נוף משנות ה- 70 ה- 80 ו ה-90, עם היציאה לצייר בחוץ עם האמן אליהו גת ועם קבוצת 'אקלים', וגם השפעתו של משה קופפרמן, אותו ביקרה תכופות בסטודיו שלו, ניכרים סימנים, שמעידים על תהליכי למידה והפנמה במעבר מרישום נופים גשמיים לרישום נופים פנימיים, שמבטאים את עצמיותה של האמנית ואת עולמה הפנימי. סימנים אלו באים לידי ביטוי בעבודות גרפיט כקווים שחורים, ריתמיים, אקספרסיביים, נחרצים ומלאי תנועה. על אבחנה זו עמדה יוהנה ניקולאי, אוצרת מוזיאון חיפה, שזיהתה לראשונה בעבודותיה של שמר מהשנים 1976 – 1981 וכתבה: "אם סדרת הרישומים האלו החלה כתיאור נוף, בהדרגה מגיבה אביבה שמר לא לנוף עצמו אלא לטמפרמנט האישי שלה לטבעה ולעולמה הרגשי".

אביבה שמר סימנים בנוף שנות השמונים צילום מתן סיון

 

סימנים חדשים שהופיעו בעבודותיה תחת הכותרת 'לעשות בארגמן תכלת', בשנת 2004, ושעליהם הצבעתי לראשונה בפתיחת תערוכתה במכללה האקדמית כרמיאל, סימנו שיאו של תהליך פנימי- רוחני שהאמנית הייתה נתונה בו. כתבתי אז וחזיתי את הבאות: "ציוריה שלבו לצד אנרגיה, תנועה וצבעונית עזה, מילים ומשפטים מהתנ"ך. ציוריה יותר מאשר סימנו מקום, סימנו את החיפוש אחר 'המקום'. אפשר לומר שתערוכותיה הבאות תעמודנה בסימן האות המילה והסמל" ואכן, כך קרה. העיסוק המתמיד בזהותה היהודית, כנכדה לסבים רבנים וחזנים, והתעמקותה בלימודי יהדות, מחשבת ישראל ושיעורים אצל רבנים כמו הרב דניאל הכהן סטבסקי ואחרים, הניבה בשנת 2009 את הוצאתו לאור של הספר 'כוחה של מילה', הכולל אסופת ציטוטים ואמרות מדברי רבנים וכתבים של מיסטיקנים יהודיים, תורת הקבלה, ספר 'הזוהר' וספר 'יצירה'. השפעה רוחנית-יהודית זו באה לידי ביטוי בהופעה של אותיות, מילים ומשפטים בעבודותיה. שמר מצהירה: "אני עוסקת באמנותי באותיות ככוחות שבהם העולם נברא." בכתיבה מדיטטיבית ובסדרת 'כיתובים', שמוצגים לראשונה בתערוכה, מופיעים כיתובים כגון: 'רבדים של עולם', 'לב' 'לרוץ אל הדממה', 'מקום', 'אייכה', 'סימנים כתובים', מדגישים את המשמעות הרוחנית והסמלית שמייחסת אביבה שמר לקשר

סדרת תיקון ציטוט מבכתבי המיסטיקן הרב אברהם אבולעפיה

בין קו, צבע, צורה, אות ומילה בעבודותיה. בסדרת 'מיניאטורות' בצבעי פנדה מ- 2002, אותיות עבריות משתלבות בתוך נופים צבעוניים. בעבודות מסדרת 'תיקון' מופיעות כותרות שהן ציטוטים מכתביו של המיסטיקן הר' אברהם אבולעפיה, כמו: "ואתה הפכת את הכוחות וזכית" "ס' החשק","והגוף כגן הוא בעל הצמחים והנפש עדן" ס' "חיי עולם הבא", "והיה מתבודד ואל תגלה סודך לשום אדם" ס' "אור השכל". סדרת 'הספרים המחוקים', שנוצרה והוצגה בפרבר ואנזה בברלין, בו התקבלו החלטות לגבי 'הפתרון הסופי' של השמדת יהודי אירופה וסדרת עיגולי הצבע 'טיקוצ'ין' שנוצרה כתגובה לביקורה של שמר ביער לופוחובה, בו נרצחו יהודי עיירת טיקוצ'ין בפולין, מיוחסות לעיסוקה של שמר בשואה בפרט ובהיסטוריה של העם היהודי בכלל. עבודותיה של אביבה שמר עומדות גם כיום בסימן המילה והסמל.

פתיחה: חמישי 17.1.19 שעה 19:00

נעילה: 25.2.19

אוצרת: שירלי משולם

שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

עופר גרנד קניון, קומה 3

דרך שמחה גולן 54, חיפה

טל. 04-8121111

050-5912953

 




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • לאור השקת הרכבלית בחיפה - האם תשתמשו בה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי