"זמניות לנצח"

תערוכת-יחיד ראשונה לצלם איגור קרוטר כוללת עבודות וסדרות שיצר בשנים  2007 – 2019  במקביל לעיסוקו כצלם מקצועי בתחום האופנה והפרסום.

איגור קרוטר 'זמניות לנצח'  צילום איגור קרוטר

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית בתערוכה חדשה  – איגור קרוטר 'זמניות לנצח' Temporarily to Eternity

תערוכת-יחיד ראשונה לצלם איגור קרוטר כוללת עבודות וסדרות שיצר בשנים  2007 – 2019  במקביל לעיסוקו כצלם מקצועי בתחום האופנה והפרסום.

איגור קרוטר עוסק במימד הזמן. הוא שואל שאלות פילוסופיות לגבי מהות הזמן כגורם משפיע על השתנות הגוף והנפש. זמניות וסופיות מתגלמים בצילום מטפורי, מבוים, מוקפד ומדויק, המעלה את השגרתי אל הנשגב ואת היומיומי אל המונומנטאלי. הוא נשען על ערכים קלאסיים של הציור האירופאי בשילוב מאפיינים של זהות ישראלית והשתייכות לנופים מקומיים. הצילום של קרוטר מחזיק בזמניות כאילו הייתה נצח ובנצח כאילו היה זמני.

הקשר שבין צילום לציור והעיסוק במימד הזמן בא לידי ביטוי כבר בעבודתו הראשונה  ARK (תיבת-נוח) שהוצגה ב-2008 בביאנאלה לאמנות עכשווית במוסקבה ונמכרה למוזיאון הלאומי לאמנות במוסקבה. העבודה כללה מאה דיוקנאות של עצומי עיניים. התאורה הדרמתית והתצוגה הפרונטאלית של הדמויות מנציחה פעולה רגעית ושגרתית של עצימת עיניים ומסמנת את הגבול הדק והמתעתע בין ערות, שינה ומוות. הכותרת 'תיבת נוח' מסמלת חיים והישרדות במצבי קיצון של הרס ומוות.  גם הדיוקנאות של  לאורה, סרגיי וסוזאן מסדרת דמעות (2009) שצולמו בהמשך לעבודתו הראשונה, נוצרו בהשראת סגנון דיוקנאות של ציירים הולנדיים. קרוטר מקפיא את הדמעה האמיתית שזולגת מעיניהם, מדגיש את השיער, אורך הצוואר, הרקע הכהה והתאורה המיוחדת שמבליטה את ההבעה הדרמתית והמאופקת בפניהם. סדרת טבע דומם אופנתי (2017) שמתמקדת בהנצחתו של האופנתי, העכשווי והחולף, מבוססת על ערכי הצילום המסחרי וז'אנר ציורי 'טבע דומם' הולנדיים-פילוסופיים בשם VANITAS (הבל הבלים) מהמאה ה- 17. מימד הזמן משתקף בחדוות החיים הגשמיים והסגידה לחומריות לצד ההכרה של ארעיות קיומם. הופעתם של אבטיח ישראלי לצד תפוחים, נעלי נשים ותכשיטים מייצרים צילום שמשלב מאפיינים לוקאליים ואוניברסאליים.

איגור קרוטר 'זמניות לנצח'  צילום איגור קרוטר

במרכז הסדרות בנות קרקל (2008 – 2009) שזכתה בפרס ראשון בתחרות 'האקצנט הרוסי' הכלל ארצית של סלקום ב- 2010  ו COCON (גולם) (2012 – 2014) ניצבות נשים ישראליות, שמתמודדות עם מעברים ומצבים זמניים כמו: ילדות בגרות, תקופת השירות הצבאי, נשיות, הריון ואמהות. החיילות הצעירות המשרתות ביחידה קרבית 'קרקל' מוצבות באופן מונומנטאלי על רקע נופים שונים בישראל (חיפה, ירושלים, ים המלח ומדבר יהודה) כאילו היו דוגמניות, למרות שהן לא. חלקן ממוצא אירופאי וחלקן ממוצא צפון אפריקאי ומזרח

תיכוני. ביד אחת הן מחזיקות רובה וביד השנייה הן מחזיקות בובה או חפצים אישיים. הצילום מנציח את מצבן הנוכחי של החיילות, תוך שמירה על זהות, אינדיבידואליות ונשיות. בסדרת COCON נשים צעירות בהריון ואמהות עם תינוקות מוצגות בהשראת ז'אנר 'העירומות הגדולות' של הציור האירופאי לתוכן נשתלו סמלים שמרמזים על שבריריות הקיום והחיים בצלו של המוות. בעבודה הלן, צעירה בהריון, העומדת על ערימת אבנים וממוללת בידיה את שערותיה מצולמת בהשראת דמותה של האלה ונוס מהציור לידת ונוס (1879) של וויליאם אדולף בוגרו  .(Bouguereau)ערימת האבנים מבוססת על ערימת הגולגולות בציור אפוטאוזיס של מלחמה (1871 (של הצייר וסילי ורשאגין (Vereshchagin) ומסמלת את הלידה לצד סופיות החיים. בעבודה אחרת, ולרי שוכבת ללא תנועה כשעיניה עצומות ותינוק בוכה צמוד לגופה. היא צולמה בהשראת הציור הממונה על זכויות סוציאליות ישנה של האמן הבריטי לוסיין פרויד (Freud (. התינוק מזוהה עם בדידות ועם חרדת הניתוק מהאם הרדומה שהנה מקור ההזנה היחיד עבורו.

העיסוק בזמן והשפעתו על הגוף והנפש בהקשר למחלה נדירה ע"ש האחים בנג'מין שגורמת להיפוך הגיל וחזרה לילדות ובמקביל התמודדות של קרוטר עם מצבו הרפואי של אביו, חידד אצלו שאלות ורעיונות אשר הובילו לסדרת הצילומים ללא כותרת  בה מתקיימת הכלאה בין ראש מבוגר לגוף של תינוק. התופעה של צמיחה והתכלות מהירה משתקפת גם בעבודה 'תפוח אדמה'.

הדיוקן העצמי  (2016)  שבו נראה איגור קרוטר יושב ומחזיק על ברכיו את אביו ואת בנו, באופן סמלי, פותח את התערוכה וגם חותם אותה. הזמני והנצחי נצרב לעד בצילום דיוקן שהפך מעצמי לקבוצתי ומשפחתי. דיוקן שיש בו עוצמה ומשמעות עמוקה.

איגור קרוטר 'זמניות לנצח'  צילום איגור קרוטר

קרוטר יליד העיר אודסה (1979) מקיים סטודיו לצילום בתל אביב. עלה לישראל בשנת 1991 בתקופת 'העלייה הגדולה' מבריה"מ לשעבר. התחנך במשך כשנה בישיבת הרב גרוסמן במגדל העמק ולאחר מכן עבר ללמוד בפנימייה החינוכית בקיבוץ בית זרע בעמק הירדן, שם שהה כחמש שנים. בתקופה זו, החל להתעניין באמנות ועסק בציור. בתקופת שירותו הצבאי השתתף לראשונה בתערוכה קבוצתית בבית שאגאל בחיפה והציג ציורי פחם.

בתקופת לימודיו באקדמיה לאמנות Artez בעיר ארנהם ( (Arnhemבהולנד בשנים 2003 – 2007. למד טכניקות בנוסח האמנים הגדולים של הציור ההולנדי ובמקביל החל לבצע את צילומיו הראשונים בחדר הצילום של האקדמיה. אין זה מקרי שהצילום שלו קשור קשר הדוק ועמוק לערכים הקלאסיים של הציור ההולנדי בפרט ושל 'המאסטרים הגדולים' של הציור האירופאי בכלל. בתחום הצילום, שאב השראה מהצלמים ג'ואל פיטר ויתקין (Witkin) יאן סאודק (Saudek) ובמיוחד מהצלם ההולנדי הידוע ארווין אולף ( (Olaf שקרוטר היה עוזרו ועבד בסטודיו שלו באמסטרדם.

פתיחה: חמישי 7.3.19 שעה 19:00

נעילה: 15.4.19

אוצרת: שירלי משולם

שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

עופר גרנד קניון, קומה 3

דרך שמחה גולן 54, חיפה

טל. 04-8121111

 




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • האם אתם בעד הקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי