מסיבת הרס

תערוכה "מסיבת הרס" מבקרת את השינויים הערכים החברתיים, התרבותיים, הקהילתיים והסביבתיים הבאים לידי ביטוי בהרס השיכונים הציבוריים ובבנייה החדשה למגורים.

אלי סינגלובסקי , עין הים 1, 2019 , הזרקת פיגמנט על נייר ארכיבי, צילום באדיבות האמן

התערוכה "מסיבת הרס" מבקרת את השינויים הערכים החברתיים, התרבותיים, הקהילתיים והסביבתיים הבאים לידי ביטוי בהרס השיכונים הציבוריים ובבנייה החדשה למגורים.

התערוכה בשיתוף של מוזיאון העיר- חיפה ומוזיאון העיר – דיסלדורף , גרמניה.

אמנים מציגים: רונה שחר/ אמיר תומשוב/אמנון ליפקין/ ענת רוזנסון בן חור/ דיוי בראל/ אורית סימן טוב/ אלי סינגלובסקי/ יגאל פליקס/ גיא מרגולין/ נעמי סלייני/ עידו בק/ מאיה גרצפלד/ מרקוס לואיגס/  אנה וולנברג/ אוספים פרטיים וציבוריים

בפי העם, מכונה הבנייה ביוזמה הציבורית "שיכונים", ומהווה שם נרדף לבניינים טוריים בני שלוש-ארבע קומות שנבנו בשנות החמישים והשישים. בסרטים הישראלים משנות השמונים ואילך, "השיכונים" משמשים תפאורה למקומות העלומים של "ישראל השנייה". אלו הם המקומות הדחויים, הפריפריאליים, המזרחיים, שמתאפיינים בנוף עירוני מונוטוני. הם מייצגים את הפטרונוּת של הממשלה, שהחליטה על בנייתם ואִכְלסה אותם בעולים חדשים מעוטי יכולת ומחוסרי דיור, במטרה לממש את המדיניות הציונית של כיבוש המרחב. מה רבה אפוא השמחה שבמסגרת פרויקט "פינוי בינוי" יזמים פרטיים הורסים את השיכונים ובונים תחתם מגדלי מגורים מצופי אבן נסורה. "זוהי סיטואציה שכולם מרווחים בה", אומרים היזמים, בשעה שהם מכנסים מסיבות דיירים עם אורחים מכובדים לחגוג את פעולת ההרס, וכולנו אומרים "אמן".

אלי סינגלובסקי, מאירהוף, 2019, הזרקת פיגמנט על נייר ארכיבי, צילום באדיבות האמן

התערוכה חושפת כי השיכונים הציבוריים אינם הומוגניים כפי שנוהגים לחשוב. הם מכילים טיפוסים שונים של מבנים שתוכננו ונבנו במשך כל שנות קיומה של המדינה עד ימינו – ולמעשה, החלו להיווצר עוד לפני הקמתה. עם הרס השיכונים הציבוריים נהרסים גם הערכים שהם מבטאים: שוויון, צניעות, דאגה סוציאלית מטעם המדינה לקורת גג לכל האזרחים, גם לאלו שהגיעו אליה כפליטים חסרי כול. עם הרס השיכונים נהרס גם ערך בסיסי המגולם בהם – ערך הקהילתיות. השטחים הפתוחים בין הבניינים שימשו למפגש שכנים ולמשחקי ילדים, ומאפיין זה תרם באופן משמעותי למימוש הרעיון של מיזוג גלויות ושל גיבוש קהילה חדשה.

תערוכה זו מבקשת לבחון את התכנון השכונתי בהתייחס לזיקה שבין מטרותיו הפיזיות והכלכליות לבין ההיבטים האנושיים והחברתיים הכרוכים בו. דיון זה נקשר לשאלות של מחויבות המדינה כלפי כלל אזרחיה וכלפי קבוצות מוחלשות. מחאת האוהלים בקיץ 2011 יצאה בראש ובראשונה כנגד אטימות הממסד וניכורו לסוגיית יוקר המחייה וחוסר האפשרות לרכוש דירה. בעקבותיה גובשו תוכניות כגון "לגור בכבוד" וחודשו תוכניות כמו "מחיר למשתכן", שנועדו לדאוג למלאי דיור ציבורי ולהוזיל את מחיר הדירות. אולם אלו הן בעיקר תוכניות כלכליות, המושתתות על השוק הפרטי, ואינן עוסקות בנושאים של התכנון השכונתי וערכיו, העומדים במוקד התערוכה.

התערוכה היא תולדה של שיתוף פעולה של מוזיאון העיר חיפה עם מוזיאון העיר דיסלדורף. היא מהווה נדבך נוסף ביחסי ידידות המתקיימים בין שתי הערים בתחומי התרבות, הספורט והמנהל. בשתי התערוכות, המתקיימות בשני המוזיאונים העירוניים, נבחנות סוגיות ערכיות, חברתיות וכלכליות המשתקפות בתהליכים אדריכליים במרחב האורבני.

פתיחה חגיגית: יום חמישי, 30.5.2019 בשעה 20:0

אוצרות: ד"ר הדס שדר ואפרת אבני מזא"ה

אמיר תומשוב, אנטומיה אורבנית מס 1 2012, פולימר, קרטון וצבע סינטתי על עץ לבוד , צילום באדיבות האמן




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • האם אתם בעד הקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי