אירועי השבוע במוזיאוני חיפה

תערוכות חדשות, קורסים מרתקים, הרצאות מגוונות, פעילויות ילדים ועוד

אשכול תערוכות חדש במוזיאון חיפה לאמנות

משבר הקורונה, על השלכותיו המרובות, הציף על פני השטח את קיומנו השברירי בהקשרים הנוגעים למרחבים הפרטיים ביותר, כמו גם לסדרים החברתיים הרחבים. לצד החששות ותחושת אי־הוודאות, בתקופה זו טמונה גם הזדמנות להתבונן לעומק דרך הסדקים שנפערו ביסודות קיומנו וכך לבחון אותם מחדש, גם אם המפגש לא נוח ומטלטל.

אשכול תערוכות זה מבקש לבחון את המרחבים המוּכרים שהופכים לעיתים למתעתעים וזרים בשעת משבר. בפסיכולוגיה המודרנית ידוע היטב המונח שטבע זיגמונד פרויד, ה"אלביתי" ("Das Unheimliche"),  המתייחס לחוויה מטרידה זו של דבר שהוא מוּכר אך זר ומאיים גם יחד. ואכן, נראה כי עבור רבים המשבר הנוכחי חשף תחושה של אמביוולנטיות ביחס למרחב הביתי והמשפחתי, המשמש עוגן אך גם הופך לסיר לחץ מבעבע ומחניק.

התערוכות הכלולות באשכול זה מתייחסות למרחבים קיומיים שונים שנִבְעו בהם סדקים בעקבות המשבר העמוק שאנו חווים. בחלקן בולט העיסוק הנרחב בערעור על מושג הבית כמרחב בטוח של פרטיות ומשפחתיות. באחרות מופיעה התייחסות למרחב של הגוף, הנתון לפיקוח ולמשטוּר ממסדי בזמן מגפה. גם גופה של האישה, המזוהה עם הבית, הופך לפגיע יותר בזמנים של הסתגרות. לצד זאת, אפשר להיווכח בעיסוק בגבולות המתערערים בין האדם והטבע, עם פלישת בעלי החיים למרחבי הקיום האנושיים בימים של סגר. כמו כן, האשכול מתייחס להשתלטות הגוברת של העולם הווירטואלי על תודעתנו בזמנים של בידוד חברתי, עד כדי התנתקות מהחוויה הגופנית הממשית ומהמרחבים הפיזיים הסובבים אותנו.

אשכול התערוכות הנוכחי מציג מגוון רחב של עבודות מתקופות שונות של האמנות הישראלית. לצד עבודות עכשוויות, ובכלל זה כאלו שנוצרו ממש בחודשי המשבר, מוצגות בו יצירות מוקדמות יותר – בהן עבודות הכלולות באוסף מוזיאון חיפה לאמנות. כך העיסוק ההיסטורי של האמנות הישראלית במרחבי הקיום המאוימים מקבל רובד משמעות נוסף לנוכח המשבר העכשווי.

מה אירע לנו ומה מצפה לכל אחד מאיתנו? איזה חותם תתיר המגפה על האנושות? האם נוכל אי פעם לאחות שוב את הסדקים במרחבי הווייתינו ולהפוכם למוכרים ובלתי מאיימים? או שלהיפך, תחושת הפחד והאימה שאופפים כעת כל רגע של חיינו, ישארו אתנו גם בעתיד? שאלות אלה ואחרות עולות בהקשר לאשכול הנוכחי. התערוכות המרכיבות אותו, נוצרו כתגובה מיידית לאסון שפקד אותנו בימים אלה. הן מזמינות את כולנו להרהר על השלכותיו.

 הדרכות בתערוכה:

שבת, 12.09,20, 11:30

 

הדרכות באשכול התערוכות מרחבים במשבר – בלו סימיון פיינרו, חלב שחור, קרדיט צילום – בלו סימיון פיינרו

תערוכה חדשה:

 במונח פְּרֵקָרִיאַט (Precariat) משתלבות המיליםProletariat   (מעמד הפועלים) ו־Precarious  (בלתי יציב או רעוע). זהו "המעמד הפגיע", אשר בשונה ממעמד העובדים הישן מאופיין בקבלת שכר נמוך, בהיעדר הגנה של איגוד מקצועי ובעבודה תחת חוזים זמניים. הפגיעוּת של האדם העובד, שיעורי האבטלה הבלתי נתפסים והעלייה הדרסטית בהיקף האוכלוסייה המצויה במצב של "קרבת העוני" הם מסימני ההיכר של תקופתנו. מצב זה של ארעיוּת או רעיעוּת (precarity), של אי־ביטחון חומרי ופסיכולוגי שנוצר בישראל בעקבות המשבר הכלכלי הנוכחי, עומד במרכזה של תערוכה זו.

התערוכה מצביעה על הקשרים בין עולם העבודה הישראלי לזה הגלובלי ושמה דגש על חיפה, עיר הפועלים של ישראל. המצב המיוחד של העיר – המאופיינת עדיין בעבודה תעשייתית מאורגנת ומיוצגת, אך סובלת מהפיחוּת במעמד העובד בעידן הקפיטליזם המאוחר – משמש נקודת מוצא לדיון המוצג בתערוכה. לצד עבודות עכשוויות, התערוכה מציעה התייחסויות מוקדמות יותר לנושא העבודה מהמחצית הראשונה של המאה העשרים. כך היא מסמנת מהלך מהחומרי אל הלא־חומרי, מהייצוג אל חוסר הייצוג, ומצביעה על ההיררכיות שונות של חוסר נראוּת. העבודות מתחקות אחר ההתגלגלות ההיסטורית של הארעיות/הרעיעות החברתית ומציגות את מופעיה השונים ואת תגובות הנגד אליה.

בחלל המרכזי מוצגים תצריבים של קתה קולוויץ, שנוצרו סביב מפנה המאה העשרים. הם מתארים בסגנון אקספרסיבי מרידות חברתיות היסטוריות, נותנים ביטוי לסבלם של פועלים קשי יום ומשקפים זיקה לסוציאליזם ולפציפיזם. לצידם מוצגים הדפסים של ג'ורג' גרוס – אמן "האובייקטיביות החדשה" שצמחה בגרמניה בשנות העשרים – המתארים את הבורגנות הנצלנית, מעמד הפועלים המדוכא ובני המעמד הרעוע של שולי החברה. הבחירה במדיום ההדפס, על הקווים החד־משמעיים הקשוחים שלו, משקפת את שאיפתם של אמנים אלה לשקף בבהירות את הסדר החברתי ולאתגר אותו.

רוח זו נושבת גם בעבודות ההדפס של אמני הריאליזם החברתי, שהתקבצו בחיפה בשנות החמישים בתקופת משטר הצנע. משה גת, גרשון קניספל ונפתלי בזם השתמשו במדיום ההדפס כדי לייצג את החיים על פרטיהם הפרוזאיים, הזניחים והמכוערים, את כל המעמדות, כולל הנמוכים ביותר, ואת הנסיבות הסביבתיות־חומריות של חייהם.

לצד זאת, מוצגות יצירות מתכת, המתייחסות למגמת פיסול הברזל שהחלה באמנות הישראלית בשנות החמישים. הפסלים המופשטים חושפים קרביים, משתחררים מכוח הכובד ומשליכים אותנו למצב הארעיות/הרעיעות. עבודותיהם של יחיאל שמי ויצחק דנציגר בנויות מלוחות קרועים ומרותכים, היוצרים ניגודים צורניים דרמטיים. חומר הגלם של שמי לעיתים אף נלקח מגרוטאות של אוניות מנמל חיפה. פסלי קוצי הברזל של אברהם רפאל, ששייך לדור ההמשך של שמי ודנציגר, מתאפיינים גם הם במתח שבין ה"אוויר" ובין כוח הכבידה.

אובדן היציבות של ימינו מודגש בתערוכה בייצוג הלא חומרי של מדיום הווידיאו. במופע של "רעיעוּת מרצון" כריס ברדן יוצא נגד הפרודוקטיביות כעיקרון האידיאולוגי המארגן של הקפיטליזם באמצעות פעולה חתרנית ופשוטה כשהאמן הולך לישון. לוסיאנה קפלון מציגה פעילויות חתרניות של מהגרי עבודה המאוגדים בגילדה מרקסיסטית פיקטיבית, המשמשת כמקור העצמה רוחנית ואזרחית כאחד עבורם, כמהגרי עבודה המשתייכים אל "המעמד הפגיע" וחסר הזכויות.

הצגתה של התערוכה במוזיאון מאנה­­‏־כץ מעניקה לה הקשר חשוב ומעניין. האמן מאנה־כץ נודע בעיסוקו בגורלם של היהודים בעידנים של חוסר יציבות וטלטלות וברצונו להעניק משמעות למבחן שבפניו עמד העם. תקופה זו, שבה הגורל של כולנו לוט בערפל, מעמידה את הסוגיות שעימן התמודד האמן באור חדש ואקטואלי.

 

הלחנות לספר תהילים רונן בורשבסקי

תערוכה חדשה:

המוזיאון הימי הלאומי מבקש להזכיר ולטפח את האהבה לים בתערוכה פעילה לכל המשפחה. בתערוכה יזכו המבקרים לגלות, לחקור ולהכיר מחדש את עולמו המופלא של הים, דרך התנסות, משחק ויצירה: להקשיב לקולו של הלוויתן ושל הכריש, להכיר את אלי ואלות הים הקדמונים, ללמוד על הסכנות האורבות לנו בים ואיך ביכולתנו לשמור עליו ועל החיים בתוכו.

התערוכה "הצילו!" מאורגנת לפי שלושה נושאים מרכזיים : בחלק הראשון היא מבקשת להמחיש את תחושת הפגיעוּת של האדם בלב ים באמצעות מוצגים המלמדים על מגוון של אמצעים טכניים שפיתח; החלק השני מציג דמויות מייצגות של אלים ואלות, גיבורים ויצירי דמיון ימיים בולטים במשך הדורות, מהעת העתיקה ועד העידן המודרני; ולבסוף, התערוכה מתייחסת להיפוך ביחסי הכוחות המתרחש בימינו, כאשר הים חשוף למפגעים סביבתיים קיצוניים שחולל האדם ונזקק לגיבורי־על ולגיבורות־על ולדמויות מופת משל עצמו.

מלאכת הפיתוח של התכנים הסביבתיים ושל העמדות הפעילות בתערוכה נעשתה בשיתוף עם "קהילה ימית ראש כרמל" של החברה להגנת הטבע ו"אנשי הים התיכון" – רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל.

מה מקנה תחושת ביטחון בים?

בחלק הראשון של התערוכה יוצגו מוצגים שממחישים את הפחד מפני הים על הסערות וייצורי הים שעולים ממעמקיו, הדרכים שבהן ספנים מאז שחר ההיסטוריה הקנו לעצמם מידה של ביטחון אל מול האיום הקיומי שחוו בהפלגותיהם והאלים והאלות שאליהם הפנו את תפילותיהם לחזרה מוצלחת אל החוף, ועד השכלולים הטכנולוגים העכשווים .

מי אתם, גיבורי העל וגיבורות העל הימיים של העבר?

החלק השני של התערוכה מפגיש את הקהל עם פמליית האלים והאלות ועם גיבורי העל של העבר וההווה. רובנו שמענו על אקוומן, אך כמה מכירים גם את בת זוגו הנועזת, מירה? מי לא שמע על פוסידון, אל הים היווני? אך האם אתם מכירים גם את אמפיטריטה, בת זוגו? בתערוכה תוכלו לפגוש אותם ועוד אלים ואלות קדמוניים כמו תנית, טיכה, הדיוסקורים, ניקולאס הקדוש וקיארה הקדושה – ולחשוב מי הם הגיבורים של ימינו אנו. נכיר את החפצים המזהים של האלים, נתחפש לגיבורי על ונצטלם על במת צילום עם אביזרים ייחודיים.

זה בידיים שלנו!

חלקו השלישי של התערוכה יוקדש להיפוך ביחסי הכוחות בין האדם לים והפגיעות של הים מפני הנזקים הסביבתיים. כאן המבקרים יוכלו לפגוש את חיי הים דרך סרטונים של טבע ימי מהארץ, כמו צבי הים בחוף בת-גלים, הכרישים בחדרה והדגים המופלאים בים סוף, בפיליפינים, בקריביים ומקומות אקזוטיים אחרים ברחבי העולם, לשמוע קולות ממעמקי הים ולנחש מה אנחנו שומעים – לוויתן? דולפין? רעידת אדמה, ללמוד על יצורי-ים שהם גיבורי-על בפני עצמם (הידעתם, למשל, שהאצות מייצרות למעלה מחמישים אחוז מהחמצן על פני כדור הארץ? או שדג התוכינון אוכל את האצות הגדלות על שוניות אלמוגים בקצב מהיר יותר מצמיחת האצות, ובכך מסייע בשמירה על האלמוגים בחיים?), ללמוד על המפגעים בים וכיצד כל אחד מאיתנו יכול לפעול כדי לצמצם אותם. סרטון אנימציה שנוצר במיוחד עבור התערוכה על ידי איה גורדון נוי ועינת רודמן מספר את הסיפור המופלא של הפלגתה של פעילת האקלים השבדית הצעירה גרטה תונברג באוקיינוס מאנגליה לניו יורק על גבי יאכטה כדי להשתתף בוועידת האקלים מבלי להותיר טביעת רגל פחמנית.

בתערוכה משולבות עמדות משחק, התנסות ויצירה, שנוצרו בשיתוף עם "קהילה ימית ראש כרמל" של החברה להגנת הטבע ו"אנשי הים התיכון" – רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל. שותף לה גם אירגון "יום כדור-הארץ הבינלאומי", שאחד מאפיקי הפעולה שלו הוא העלאת המודעות למשברים סביבתיים ועידוד לאקטיביזם באמצעות אמנות.

 

תהילה דר רוחמה אלבג

 סדנאות לילדים ולמשפחה:

פסיפס חגיגי לראש השנה

שבת | 12.09.20 | 10:30, 11:30

נתבונן בפסיפסים עתיקים ומרהיבים משקמונה ומלוד ונלמד על תהליך יצירתם, גילויים באתרים הארכיאולוגיים ושימורם.

בסדנה ניצור פסיפס אישי עם מוטיבים המופיעים בפסיפסים עתיקים בארץ ישראל ומסמלים גם את ראש השנה: יונים, רימונים ועוד.

סדנת פסיפס חגיגי במוזיאון הימי צילום תמר גורקה קליינר

 סדנאות למבוגרים:

קורס היכרות עם מלאכת עץ מסורתית

רביעי |  15.9, 22.9, 29.9, 13.10, 20.10, 27.10 | 16:30 – 21:30

מנחה: נועם ראוזניץ – אקולוג, מגלף עץ, מדריך ואמן מקצועי בתחום מלאכת העץ. מומחה בגילוף בעץ ירוק עם כלי עבודה ידניים ויצירת כלים מסורתיים מחומרים מקומיים.

בקורס המשתתפים.ות יכירו ויתנסו  בעולם הרחב של מלאכת העץ המסורתית, באמצעות יצירה של 3 פרויקטים שונים – כף בישול, מגש יפני (wagata-bon) וקופסא מתכווצת.  המשתתפים.ות יתנסו בשימוש בכלים ידניים מגוונים כמו גרזני גילוף, סכיני גילוף, מפסלות, מקדחות ידניות וכו. בכל מפגש תעלה רמת המורכבות והטכניקה. מטרת הקורס היא לחשוף את קהל המשתתפים לקסמה של המלאכה ולעודד אותם להתחיל להתנסות בה, לצבור ביטחון ולהמשיך יצירה עצמאית בבית.

כל החומרים כלולים.

הסדנה תתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

מחיר: 1,750 ₪ | סטודנט/גמלאי/נכה: 1,575 ₪ בהצגת תעודה בקופת המוזיאון

רכישת  כרטיסים:  | 04-8383554 | www.nmm.org.il

המוזיאון סגור לרגל הקמת תערוכה חדשה עד ה-1.10.20

חנות המוזיאון פתוחה לקהל

זמן מוזיאון מסגרת לילדים גם בשישי קרדיט חן ליאור

הרצאות זום:

ההרצאות תתקיימנה בשידור חי תוך שימוש באפליקציית 'זום' | יש להירשם לכל הרצאה על מנת לקבל קישור לשידור | צפייה בהרצאה אפשרית באמצעות: מימוש המנוי / רכישת כרטיס בודד

 "המטורף הזה הוא גאון", הפסנתרן גלן גולד

ראשון, 13.9.20. 10:30

מרצה: רועי עלוני

במפגש זה נבחן את אחת מקריירות הפסנתר המטאוריות של ימינו, נעבור בכמה מהתחנות החשובות בחייו של הפנומן הקנדי ונאזין לכמה מרגעי השיא שלו על בימות הקונצרטים ובאולפן ההקלטות.

הרשמה: https://forms.gle/FRzxnL1fyvxa4Luv7

הלחנות לספר תהילים

שני, 14.09.20, 10:30

מרצה: רונן בורשבסקי

סדרה: היצירות הווקאליות הגדולות

את ספר תהילים, שניחן בעוצמה פיוטית ורוחנית אוניברסלית, הלחינו מספר רב של מלחינים במגוון שפות וסגנונות ועבור דתות שונות.

הרשמה: https://forms.gle/4uXMCjZ2zEjT1TKJ7

"תהילה"

שלישי, 15.09.20, 10:30

מרצה: ד"ר רוחמה אלבג

סדרה: בין ערים ובין ספרים – מסע עגנוני

"זקנה אחת הייתה בירושלים" – סיפורו המופתי של עגנון על ירושלים של מעלה וירושלים של מטה בימי המנדט הבריטי, דרך תיאור דמותה של תהילה, שסודות חייה נחשפים.

הרשמה: https://forms.gle/aPrJqdwSw8zqH97P9

צפון קוריאה – יחסי חוץ

רביעי, 16.09.20, 10:30

מרצה: ד"ר גליה דור

סדרה: מתרבות אחת לשני עמים: סיפורן של דרום קוריאה וצפון קוריאה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נשיא סין שי ג'ינגפינג, ראש ממשלת יפן שינזו אבה – מנהיגים אלו ואחרים מתמודדים עם השלטון בצפון קוריאה ומנהלים יחסים דיפלומטיים מורכבים. מפגש העוסק במאזני כוחות פוליטיים רבי־תהפוכות, המתאפיינים בהרבה עליות ומורדות.

הרשמה: https://forms.gle/wXXgeVWS2V7SaeNg9

 תערוכות נמשכות:

תערוכה בשיתוף עם הארכיון הציוני המרכזי

עידו בק (נ. 1988) נולד וגדל בחיפה, והוא בעל תואר ראשון בתקשורת חזותית בבצלאל ותואר שני בתקשורת חזותית מטעם האקדמיה לאמנות וייסנזה בברלין. במהלך לימודיו בברלין פיתח בק משחק מחשב בשם "Me, The stranger", המתאר את חייו ואת חוויותיו כחיפאי. המסע שלו לברלין החזיר אותו אחורה בזמן, ודרך המשחק שפיתח הצליח לבטא 31 שנים של חוויה אישית וציבורית כאחד.

לצורך התערוכה התפתח המשחק הלאה והפך לחדר שלם, המתאר גם הוא היסטוריה עירונית. שתי היסטוריות אלו – של עידו בק ושל הארכיון הציוני – אוחדו יחד לכדי תערוכה אחת, למשחק אחד, לחוויה אחת כוללת המתארת את מסעו של בק בעיר שבה נולד, וכן את המסע המשותף של המתגוררים בעיר אז והיום. חלל זה בתערוכה הופך למרחב לילי, שבו אנשי העיר כבר ישנים והחיות יוצאות לשוטט ברחובות – כמעין משמרת לילה בעיר. כך, דרך משחק המחשב, האנימציות והדמויות של החיות, העיר מתגלה מנקודת מבט חדשה ומקורית.

שני חללי התערוכה חושפים בפנינו מרחב עירוני המגולם באמצעים חזותיים – דו־ממדיים ותלת־ממדיים – ודרכם אנו כצופים מתוודעים לעברה של חיפה, להווה שלה ואולי גם לעתידה של העיר.

התערוכה מבקשת לתת כבוד לאוסף הכרזות והכרוזים המרשים של הארכיון הציוני ולמצוא בו את הייחוד החיפאי דרך פרשנות רלוונטית וחדשה לאוסף ההיסטורי.

התערוכה "דגל שחור בעיר אדומה" מאירה פרק היסטורי בחיי שכונת ואדי סליב שמשמעויותיו החברתיות נעדרות מרוב "מחוזות הזיכרון" העירוניים והלאומיים. התערוכה מתמקדת בקולות של תושבים ותושבות שחיו בוואדי סליב במחצית השנייה של המאה העשרים. זהו זיכרון אישי וקולקטיבי של היסטוריה עירונית "מלמטה", המציגה באמצעים חזותיים כיצד – לצד חוויות של שוליוּת, עוול והדרה – נוצרו בשכונה חיים מגוונים ותוססים, שאפשרו מהלכי התארגנות והתנגדות שהגיעו לשיאם במחאת יולי 1959.

בוואדי סליב שכבה מכסה על זו שתחתיה. לאחר המלחמה התושבים הפלסטינים לא הורשו לחזור, ואילו היהודים שהגיעו אחריהם פוזרו בתוך עשור או שניים לשכונות אחרות. בימים אלו השכונה מאוכלסת בתנופת בנייה בדיירים חדשים – שכבה נוספת על חורבות השכבות הקודמות. כך, בין זיכרון למחיקה, מתקיימת שכונת ואדי סליב. כל דיון בעניינה מעלה אל פני השטח קונפליקטים אתניים, כלכליים ולאומיים, אך עם זאת העיסוק בהיסטוריה של השכונה פותח אפשרות לשיח בין שכבותיה, בין האוכלוסיות השונות שחיו בה.

משתתפים:

אוסקר טאובר/ אורי לוי/  אייל טואג/ אתי שוורצגלס/ ג'וזיאןונונו/ חנא אבו חנא/ יהודית מלר/ רחל אלבז פורמן / עמירם ערב/ מחמוד מח'לוף/ רותי מיוחס/ שמעון ורחל פיסו

ארכיונים ואוספים:

אוסף מוזיאון "החאן", חדרה/ ארכיון קק"ל/ הארכיון הציוני/ ארכיון משטרת ישראל/ ארכיון יד יערי/ ארכיון העיר חיפה/ אוסף לשכת העיתונות הממשלתית/ אוסף הספריה הלאומית/ ארכיון מפלגת מק"י

 זמן מוזיאון:

בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת ומשרד התרבות
מסגרת לילדים גם בשישי | שישי, 11.9.20, 10:00, 11:30

עכשיו שאין יותר מסגרת לימודים בימי שישי, מוזיאון העיר מציע אלטרנטיבה – פעילויות לכל המשפחה

10:00
הצגת ילדים "דרקון אין דבר כזה" תאטרון רחוק
גילי מנסה להראות לאימו את הדרקון שגילה בביתם,אך אימו אינה רואה את הדרקון ואינה מאמינה בקיומו. סיפור מופלא על עולמם מלא הדמיון של הילדים ועל ידידות עם בעל חיים דמיוני
בימוי: אינגה לבנט | עיבוד: מזל מרציאנו- עמיר | בניית צלליות: אינגה לבנט | משחק והפעלה: תמר בטלהיים
משך ההצגה: 45 דקות | מתאים לגילאי:3-8
11:30
מפגש סופר עם רן כהן אהרונוב "ילדי בית העץ"
מפגש המספר על היצירה של הפרויקט הרב תחומי עטור השבחים "ילדי בית העץ" המשותף לרן ואחיו יאיא (הדג הנחש) כיצד החלו יחד לחלום וכיצד התפתח מאלבום שירים לילדים לסדרת ספרים, הצגה, מופע מוזיקלי וכמובן סדרת טלוויזיה עטורת פרסים. המפגש יתאר את התהליך, ההתמודדויות בדרך והכתיבה השונה לכל אחד מהמרכיבים של הפרויקט.
מתאים לגילאי בית ספר יסודי

המחיר כולל ביקור בתערוכה אני, חיפאי
השתתפות בפעילות מחייבת כרטיס כניסה למוזיאון – 25 ש"ח | לא ניתן להשתתף בשתי פעילויות במחיר של כרטיס אחד | הפעילויות יתקיימו בהתאם להנחיות התו הסגול

רכישת כרטיסים באתר

www.hcm.org.il

 סיורים בעיר:

בעקבות ציורי הרחוב

רביעי, 16.09.20, 17:00

סיור מרתק בעיר התחתית בעקבות סצנת אמנות הרחוב החיפאית.

תערוכות נמשכות:

כיום הדפוס הפך למדיום רב־תחומי, הנוטה לערב הדפס מסורתי עם חומרים ואופני ייצור חדשים כמו טכנולוגיות דיגיטליות. אלו נוּכסו במהרה לתוך מלאכת הדפוס, ואילו טכניקות מסורתיות עברו שינוי או נתמכו באמצעות שימוש במכונת הצילום, בפקס ובמדפסת הזרקת הדיו המחוברת למחשב. כך הטכנולוגית הדיגיטליות לא החליפו שיטות אחרות אלא רק הרחיבו את הבחירות ואת אפשרויות הפעולה.

למעשה, אמצעי הייצור העכשוויים של ההדפס אינם מוזילים את העבודות ומפחיתים מההילה שלהן, כפי שמציינת התיאורטיקנית פטרישיה פיליפס. בשנים האחרונות אמצעי ייצור אלו מאפשרים להדפס להיות חלק מתצוגות רבות של אמנות העכשווית, הכוללות את יצירת המופת החד־פעמית ואת הריבוי המשועתק, את הדבר היקר מפז לצד הדבר חסר הערך. השימוש של האמנים בדרכים חדשות ועכשוויות אינו מבטל את האפשרות שעבודות מסוימות יוכלו להישאר כבעלות ערך ייחודי והשפעה היסטורית בשדה האמנות.

בתערוכה זו אפשר להיווכח כיצד האמנים מאתגרים ומטשטשים את הגבולות שבין אמנות גבוהה, אמנות נמוכה, תחום העיצוב והעולם של מוצרי צריכה. האמנים פונים כיום לחומרים זולים ויומיומיים כדי לנצל באופן דמוקרטי את הפוטנציאל של תחום ההדפס כאמצעי להפצת האמנות שלהם בשדה הציבורי. יש לכך תקדימים בולטים בתולדות האמנות – למשל בשקיות הנייר של אנדי וורהול עם פחית המרק האיקונית שלו, או במוטו של ברברה קרוגר "אני קונה משמע אני קיים". האמנים עוסקים כיום בייצור המוני ובאסטרטגיות שיווק מסחריות שנועדו לפתח את הפרקטיקות ואת הזהויות שלהם דרך מדיום ההדפס, על שלל הפעולות שהוא מאפשר.

פיראנזי: המלנכוליה של החורבן

תערוכה זו בוחנת את ייצוג החורבות ביצירותיו של האמן האיטלקי ג'ובני באטיסטה פיראנזי (1778-1720), כמהלך שהקדים את הופעתן של צורות ביטוי אמנותיות מלנכוליות, המזוהות עם אסתטיקה פוסט־מודרנית עכשווית.

פיראנזי, ונציאני במקור, חי ברומא וחלם על תחיית העבר המפואר של העיר. הוא היה ככל הנראה האמן המפורסם ביותר שזכה לתהילה אך ורק בזכות יצירתו הגרפית – וזאת בשונה מאמני תחריט גדולים אחרים, שהיו גם ציירים גדולים, כגון דירר, רמברנדט וגויה. להדפסיו הייתה השפעה מכרעת על דורות של אמנים, מבלייק ועד אֶשֶר, ועל מעצבי תפאורות ואדריכלים.

בתערוכה מוצגות יצירות מסדרת התחריטים הענקית שלו, "מראות רומא", שעליה עבד במשך כל חייו. ההשפעה ההרסנית והטרגית של הזמן על היצירה האנושית, כפי שהדבר מגולם בסדרה זו, הופכת את העולם הקלאסי של "מראות רומא" לגרנדיוזי יותר מכפי שהיה אי־פעם במציאות.

המלנכוליה התרבותית המשתקפת בתחריטי החורבות של פיראנזי מהדהדת את רוח ההדפס העכשווי, המשתקפת בתערוכה "הדפס להמונים" שמוצגת בקומה הראשונה של המוזיאון. עם דעיכת הממשי והאמיתי, אנו מתמסרים כיום לתחליפיהם הפרדוקסליים. העצב המלנכולי שבו אנו משייטים – באינטרנט, בכביש המהיר, בין פרסומות הענק הזרוּעות לצדדיו – רומז על אותה הוויה עצמה, שבה העולם נפרד זה מכבר משפה אוניברסלית אחת ומתמונת מציאות אחת. אנו חווים מצבים של אי־ודאות; אנו פוגשים את הלוגיקה הרב־ערכית של רוח העידן העכשווי, הספוג בנוסטלגיה מתמדת למקור בלתי ידוע או לשלמות שנעלמה.

מרכז אמנויות, מוזיאון חיפה לאמנות

סדנת שנות טובות – פופ-אפ

איפה: מרכז אמנויות, מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה

מתי: שבת | 12.9 |  10:30

שליחת אגרות ברכה לקראת ראש השנה הוא אחד המנהגים המקסימים שיש לנו, בין אם האיגרת נשלחת בדואר ובין אם נשלחת כסירטון בווטסאפ.

"פופ-אפ" זו יצירת נייר תלת מימדית שנפתחת בפתיחת ספר או כרטיס ברכה. בסדנה זו נכין אגרת שמחה ומפתיעה  לכבוד השנה החדשה. נתייחס לעיצוב הרקע, הכיתוב וכמובן – מנגנון הפופ-אפ.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה!

 פרטים נוספים:

הפעילות מתאימה לילדים מגיל 5+ עם עזרת מבוגר | מחיר למשתתף (ילד או מבוגר) :25 ש"ח

רכישת כרטיסים באתר:  www.hma.org.il

בכפוף למגבלות התו הסגול אנו נערכים באופן מעט שונה מהרגיל: 

* חובת עטיית מסיכה ושמירת מרחק – בתערוכה ובסדנה.

* אנו מנועים מלפתוח את התערוכה הפעילה ומרכז אמנויות למבקרים – על כן, הביקור יכלול סיור  מודרך קצר וסדנה בלבד.

* כל ילד יקבל את גיליון "החדר שלי" של מגזין אדם צעיר ודפי פעילות של סדנת המשחק ב"טייק-אווי".

 

 

 


יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי