האלבום החדש של סאבלימינל – "האור מציון"

כשיצא "האור מציון" בחברת התקליטים העצמאית שהקים "תאקט רקורדס" בהפצת "הליקון", הוא נתפס כאחד הדברים הכי מוזרים, עוצמתיים, מסקרנים ומלהיבים בתרבות המקומית ולו בשל הטקסטים הנוקבים, הביטים החדשניים שהביאו סאונד שטרם נשמע כמותו בארץ ובשל העובדה שהכל פרי מוחו של ראפר צעיר בן 21




 

מעטים הם האלבומים שמעבר להיותם פורצי דרך מוזיקלית, מייצגים מהפכה היסטורית, חברתית, תרבותית ותודעתית שבשופרם המוזיקלי מהווים קול לדור שלם, חוצים זמנים, תקופות ועונות ומייצגים מיליוני לבבות שגמעו בצליליהם את התשוקות, הרצונות, החלומות, הצלקות, ההצלחות, הכישלונות והשונות שעיצבה ועדיין מעצבת את ישותם ואישיותם.

"האור מציון" של סאבלימינל (קובי שמעוני) הוא בדיוק האלבום הזה, שגם עתה, 20 שנים מאז יצא לאוויר העולם, מהווה דוגמא, מופת והשראה אינסופית ליוצרים, אמנים ומאזינים שרואים בו תורת דרך לכל החיים ושומר על רלוונטיות ואקטואליות בתקופה זו – באותן העוצמות (ואף יותר) ממועד הגחתו לעולם.

 

סאבלימינל. צילום: אלבום פרטי

 

עד צאתו בשנת 2001, ההיפ הופ והראפ המקומי האסלי והישראלי לא היה קיים בישראל, ולמעט כל מיני ניסיונות למזג בין היפ הופ לרוק וצלילי רגאיי, לא היו שירי היפ הופ טהורים שנשאו בשורה חברתית ואמירה מוזיקלית חדשה.

כשבחו"ל הסצנה הייתה בועטת ומשכה אוזניים רבות, בארץ היא לא הייתה אפילו במחתרת שכן לא הכירו אותה. עד שסאבלימינל, עוד בתור ילד, החליט לעשות מעשה ובמו החל לבנות את סצנת ההיפ הופ הישראלית: הוא הקים מועדוני היפ הופ ראשונים כבר בגיל 15, יזם פסטיבל היפ הופ ראשון בארץ, ביגוד, מרצ'נדייס, צוות רחוב והפצת מוזיקת היפ הופ.

כל זאת עשה במו ידיו מתוך רצון ומטרה אחת: להפיץ את בשורת ההיפ הופ בישראל ולהציג לקהל הישראלי זרם חדש שהוא הרבה מעבר למוזיקה: הוא תרבות, אג'נדה חברתית ערכית וקול של דור שלם שעד אותה נקודה לא זכה להיות מושמע.

ההשפעות המוזיקליות האקלקטיות שספג מחו"ל אך לא מעט בזכות הבית בו גדל (בן להורים שעלו מתוניסיה ומאיראן שחינכו אותו לערכי המשפחה, היהדות והישראליות),  יצרו תמהיל חברתי, משפחתי ואמנותי מתוכו יצר את שיריו הראשונים מתוך מטרה לשאת בשורה חדשה של היפ הופ ציוני-ישראלי אותנטי, בועט, נועז, חד ועם מסרים שלא מדברים רק לרובד ספציפי בחברה הישראלית, אלא לכל העם והציבור הישראלי באשר הוא.

הוא לא התייפייף, לא ניסה להתחבב בצביעות על כלי התקשורת ובעיקר היה נאמן לעצמו ולאומנות שלו.

הוא לקח את סיפורו האישי כמי שחווה סטריאוטיפים לא הכי מהנים בחברה הישראלית של אז והעביר את המסר והאג'נדה שלו במוזיקה, שבהתחלה התקשו לעכל את סגנונו, אך תוך זמן קצר הפך להלך רוח, דרך חיים נורמטיבי, פופולארי ותוסס.

 

לא התייפייף ולא ניסה להתחבב בצביעות על כלי התקשורת. סאבלימינל. צילום: אלבום פרטי

 

למעשה, מלכתחילה האלבום לא נוצר בשביל הרדיו, שכן הוא היה רחוק מכל מה שהרדיו ייצג באידיאלים ובקונספטואליות שלו.

לכן, כשיצא "האור מציון" בחברת התקליטים העצמאית שהקים "תאקט רקורדס" בהפצת "הליקון", הוא נתפס כאחד הדברים הכי מוזרים, עוצמתיים, מסקרנים ומלהיבים בתרבות המקומית ולו בשל הטקסטים הנוקבים, הביטים החדשניים שהביאו סאונד שטרם נשמע כמותו בארץ ובשל העובדה שהכל פרי מוחו של ראפר צעיר בן 21 שגם כתב, גם הלחין, גם הפיק, גם הקליט וגם הוציא לאור את אלבומו בצורה עצמאית.

"האור מציון" לא הקדים את זמנו, שכן הוא יצא בדיוק בתקופה שהיה צריך לצאת: בתקופה שבה המוזיקה המזרחית רוויית הסטריאוטיפית עדיין נתפסה כ"מוקצה" בעיני כלי התקשורת, הממסד ובעלי המועדונים הנחשבים (שאסרו על השמעתה), הגיח סאבלימינל, בן עדות המזרח, שהפך לכוכב ענק, פרץ את הגבולות והחומות ונפנף בגאווה, בשיריו ובראיונות שהעניק, במזרחיות שלו, כשהוא היה גם הראשון למזג בין מוזיקה מסולסלת למוזיקת היפ הופ ורקח תמהיל ישראלי שהפך לז'אנר מוזיקלי בפני עצמו אשר באמצעותו בתחילת שנות ה-2000, עזר להביא את המוזיקה המזרחית לקדמת הבמה וללב הקונצנזוס התקשורתי, גם מעבר לגבולות ישראל.

הוא לא חשש לדבר על פוליטיקה, להשתמש בשפת רחוב המדוברת בגובה העיניים, להעביר ביקורת על החברה, להאדיר את הפטריוטיות והישראליות ולדבר גם על עצמו, על סיפור חייו ועל הפאקים והשיט שהוא אכל עד שהגיע להקלטת האלבום והוצאתו לאור.

הכנות הזו הגיעה לנקודת רתיחה והתפוצצה באלבום ששינה עבור רבים את החיים.

באלבום אירח כמה מאושיות ההיפ הופ שהכיר, הוקיר והיו לשותפיו במהפכה המדוברת: יואב אליאסי "הצל", גלית דהן, צ'אקי די, שי 360 חדד, מומי לוי, צ'ולו ועוד.

עם צאתו, זכה האלבום להצלחה מסחררת והגיע תוך זמן קצר למעמד של אלבום "זהב" והיה לאלבום ההיפ הופ הנמכר ביותר בישראל בכל הזמנים כשסאבלימינל הופך לקול של דורו וממשיך להיות כזה גם כיום, שני עשורים אחרי כן.

בימים אלה יצאה גרסת הרימאסטרינג המחודשת לאלבום המיתולוגי, שנחשב לאלבום ההיפ הופ שהשפיע על  מיטב האמנים הבולטים כיום.

במקביל החליט סאבלימינל לסגור מעגל אמנותי ואישי ולהפתיע את קהלו כשהוציא את "האור מציון 2 (המחתרת)" שכלל את ההקלטות הנדירות שהקליט בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000עבור אלבום זה אך לא ראו אור עד לרגע זה.

האלבום, הכולל 25 רצועות, עלה לפלטפורמות הדיגיטליות לפני מספר ימים וכבר עורר הדים רבים ברשתות החברתיות ובקרב קהל מעריצי המוזיקה הישראלית בכלל וההיפ הופ בפרט שחושף ברשתות סיפורים כיצד "האור מציון" וסאבלימינל שינו את חייו.

כל הרצועות אותנטיות מאותה תקופה למעט השיר "חומות", שהיה אמור הסינגל שמוביל את "האור מציון", אך המחשב קרס והשיר אבד, למעט שירת האקפלה שניצלה. 20 שנה אחרי, החליט סאבלימינל לקחת את אותה הקלטה משנת 1999, הוסיף לה ביט של די ג'יי בריינדד משנת 2004 ופזמון של האמן הצעיר דניאל סעדון משנת 2021 והוציא אותו כסינגל המלווה את צאת "האור מציון 2 (המחתרת)".

האלבום נחשב כבר עכשיו לאחד האלבומים המדוברים ביותר בישראל,  בגלל הנוסטלגיה והגעגוע לביטים ובכלל לחוויה של להיכנס לעולמו של אמן דרך האזנה חוויתית לאלבום מלא, לטקסטים ולמוזיקת היפ הופ ציונית ישראלית אמיתית. אפשר להתפעל מהחדשנות, האותנטיות והאמת שבו, אמת שמשקפת ביותר גם את החברה הישראלית הסוערת של 2021.

 



משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • האם לדעתכם ממשלת השינוי תחזיק מעמד?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בהכי חם