X

תרבות התבוסה שהולידה דור חדש של אמנים ואינטלקטואלים פלסטינים

פאטמה אבו רומי, אמנית פלסטינית, מחליטה לשים הכל על השולחן. קחו אוויר ופתחו את הראש והלב

את פאטמה אבו רומי, אמנית פורצת דרך והשם החם בעולם האמנות היום אף אחד לא מגדיר חוץ ממנה עצמה. אבו רומי, בוגרת בהצטיינות של 'המרכז האקדמי לחינוך וחברה אורנים' קיבלה לא מזמן אות של כבוד על פועלה ותרומתה לחברה, על היותה פורצת דרך.
אבו רומי הקימה גלריה ייחודית בנצרת המקדמת דיאלוג אזורי וקידום אמנויות ואמנים על בסיס הענקת קול למי שהדרך להכרה חסומה להם על ידי הדרה על רקע אתני-לאומי- מגדרי.

היא עטורה בפרסים חשובים ונכבדים כגון: פרס אוסקר הנדלר – פרס לאמן הצעיר, היא קיבלה מענקים ממפעל הפיס להפקת תערוכות וציוריה הוצגו בגלריות החשובות בישראל. היא אמנית מסקרנת וייחודית אשר ציוריה מעוררים השתאות ותדהמה. הפרטים הקטנים, המרקם המחוספס, הריאליזם והשימוש בחומרים שחלק מהם קונבנציונלי לחלוטין מעביר אימרות אישיות, חברתיות ואולי אף פוליטיות היוצרות יחסים מיוחדים בין היצירה למתבונן בה.


באחת התערוכות שהציגה, 'מחוספס', היא הציגה עבודות נגד צווי הגברים, האב או האח הגדול, בחברה הפטריארכלית הכופים את המנהג והמסורת על האישה ומבקשים להכניע אותה. היא מבינה שהאמנים והנרטיב האמנותי שלהם אינם תכלית היצירה, אלא החתירה למודלים נבחרים. הם מנצלים את הידע שברשותם כדי לאזן בין המדומיין ובין הציפייה לביטוייו, ויוצרים דיאלוג שאינו גורע מהאסתטיקה של היצירה האמנותית.


ריאליזם וחספוס. ציור שמן על בד: פאטמה אבו רומי

והיא פה, כדי לספר על הצד השני של המטבע שלרוב איננו שומעים אותו: "מתקיימת לה תרבות התבוסה שהופיעה לאחר 1948. תרבות התבוסה שהייתה סוג של מפלט למצוקתם של אינטלקטואלים פלסטינים. תרבות שהפכה לתופעה והולידה דור חדש של אמנים ואינטלקטואלים פלסטינים, שחלקם התקוממו נגדה ופעלו לשינוי והשתחררות מאותה תרבות תבוסה ולתלות, כדי לרפא את החברה ממצב השיתוק והקיפאון, ולמען התקומה מבין ההריסות וריענון החשיבה והיצירה בפני השיברון הפוליטי. חלק אחר נשאר שבוי בפני התסכולים, הדיכוי והאובדן, נעים בין חזרה בתשובה או הלקאה עצמית ונקיפות מצפון. השילוב של האירועים בתוך היצירה מחייב אותנו לחפש אחר מכניזם הקשר בין העבר והווה, הדבקות בזהות הלאומית כצורה של התנגדות ומאבק בגירוש והגליה. השאלה האם הדיאלוג המתנהל בין העין לבין היצירה הוא סוג של שיח המתעד אף הוא את הזיכרון הפלסטיני ומעביר אותו מדור לדור? האם השיח הזה הוא סוג של דיאלוג בין ההיסטוריה של העם הפלסטיני לבין האמנות הפלסטינית?".

עיפרון וצבעי שמן על הנייר. ציור: פאטמה אבו רומי

גלריה בלקיס מציעה דיון סביב השאלה: איך מתייחסת המודרנה אל העבר ואיזה סוג קשר היא מקיימת אתו? איך אנחנו יכולים לאפשר לצופים להיות חלק מהדיון ללא מבוכה למרות שחלק מהפרויקטים עלולים לעורר מבוכה כזו? פרדוקס זה חיוני ביותר ונחוץ כדי להבהיר את הסתירה בין הברור ובין הלא מובן, בין הגלוי לבין הנסתר, בין ההווה לבין העבר, בין המודרניזם לבין האירוע, ואיך לעורר את הצופים להתייחס אל הממדים: האנושי, ההיסטורי והאמנותי.

פאטמה אבו רומי. דיוקן עצמי

התערוכות והפרויקטים בגלריה בלקיס יציפו שאלות רבות הנובעות מסוגיות אנושיות. יעוררו דיאלוג ודיון רציני באשר לאידיאולוגיה החדשה. הגלריה תצביע על אותה תקופה של העבר, תבחן ותהפוך בה כל פעם מחדש הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית האמנותית. ואף תנהל דיאלוג בין הפלסטיני לבין הלא פלסטיני בכל מקום אחר בעולם ללא התניית תנאים. דיאלוג המגשר על הפערים והמרחקים. דיאלוג המספר את הסיפור האישי של כל אמן שהוא חלק בלתי ניפרד מהנוף התרבותי הפלסטיני. הגלריה פועלת מתוך פרויקטים אלו לבניית ציר תרבותי איכותי ומקצועי שיאפשר לה לנהל דיון עם העולם וימרכז אותה ואת האמנים שלה בסלונים התרבותיים שלו.
המורשת היא ערך וסמכות ונקודת התייחסות ליצירת האמנות, גם כאשר האמן מאמץ לעצמו תפיסה מערבית. מנגד, אין להטיל ספק בחשיבותה של המודרנה לכל עם וקבוצה השואפים לממש את זהותם וקיומם דרך התקשרות תרבותית שוויונית וסימטרית עם העולם, ומבלי לכרוע תחת עול המשא הכבד של ההגמוניה האתנית, הדתית והלאומית. הנגשתה של האמנות לציבור נתונה באחריותם של מוסדות התרבות כמו גלריות, מוזיאונים ואגודות האמנים. וגם אחריותה של גלריה זו, בקידום המחקר בנושאים כגון חקר התרבות והמורשת, חקר התייחסות האמנים לאמנות שלהם וחקר ההשפעות החיצוניות והגלובליזציה על האמנות. גלריה בלקיס נדרשת למחקרים אלו, כדי להסיר את המחסומים בין האמן לקהל ולצמצם את המרחק ביניהם. יתרה מזאת, על הגלריה לבסס שיח מלומד ומתמשך בין האמנים, הקהל ומוסדות המחקר.

שמן על בד. ציור: פאטמה אבו רומי

גלריה בלקיס נועדה להוות במת שיח, מקום מפגש של אמנים באשר הם, מוסדות תרבות ואקדמיה עם מגוון הדעות והתרבויות השונות, על מנת לבחון את השאיפות והחזון של תרבויות אלו בהיבט האנושי והתרבותי ,מדובר בניסיון להשפיע מבפנים, הרחק מסיסמאות ופלקטים; ניסיון שנשען על שאיפה לשרת את הפרט ואת החברה. אנו זקוקים לשיח הזה כדי להציל את עצמנו, בראש ובראשונה, כערבים וכפלסטינים שחיים במציאות מורכבת, אלימה וחסרת אופק, אכן, בעידן הנוכחי נדרש יותר מדו-שיח לפתרון המצוקות באזורנו. לכל הפחות, במת שיח זו מציעה חלופה לעימות ומכוננת קרקע משותפת לכל הצדדים השותפים לשיח הזה, שחותר לכונן גוף אמנותי פלסטיני נוכח הן בחברה הפלסטינית הן בעולם בכלל".




אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בגוד ניוז