X

עונת תערוכות חדשה במוזיאון חיפה לאמנות

מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית חן כהן: מכשירים ומחוות נגה יודקוביק-עציוני: נקודת איזון החממה לאמנות מקום: שחר סיון ורועי כהן; תמר נסים  

 

אוצר ראשי: ד"ר קובי בן-מאיר


פתיחה חגיגית: יום חמישי, 9.2.2023 בשעה 19:00


נעילה : 25.6.2023

הכניסה חופשית בערב הפתיחה

עונת התערוכות החדשה במוזיאון חיפה לאמנות מזמינה את המבקרים לבחון לעומק את הגוף האנושי. בתערוכות החדשות, אמניות ואמנים מרכזיים מהארץ ומהעולם מפנים מבט אל תוככי הגוף, וחושפים את שמתרחש מתחת לעור. התערוכות בוחנות את האפשרויות השונות שגלומות בגוף – את כוח החיים האצור בו, את יכולתו להתרומם ולהתקומם נגד גורמים ממשטרים, את הזיקה ההדוקה שבינו ובין הנפש, ואת היותו מוקד של חום, קשר ואהבה.

דור זליכה לוי, לשאוף, 2020, קרדיט -נועם פרייסמן

התכנים הרפואיים שעולים כהד מהתערוכות והעבודות המוצגות בהן, זימנו שיתוף פעולה ייחודי עם המרכז הרפואי בני ציון בחיפה: רופאות ורופאים מהמרכז הוזמנו לחוות חוות דעת רפואית על יצירות האמנות ועל מצב הגוף בהן.

בנוסף, לראשונה במוזיאון חיפה לאמנות, יוצגו שני פרויקטים חדשים של "החממה לאמנות מקום"  של מוזאוני חיפה. שתי התערוכות מתייחדות בתפיסת הדיאלוג הבין-אישי כאיכות אמנותית. "החממה לאמנות מקום" יוצרת פרויקטים ייחודיים שהם עבודה משותפת של אמנים מאזור חיפה עם קהילות בעיר.

מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית

את עונת התערוכות החדשה מובילה התערוכה הקבוצתית, מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית, המתפרשׂת על פני כל הקומה העליונה של המוזיאון המתחדש, ומוצגות בה עבודות של 14 מבכירי היוצרות והיוצרים בארץ ובעולם. פעולות גופניות של שאיפה ונשיפה, זרימת הדם ודופק הלב מקבלות ביטוי חזותי וקולי ומעצבות את צורת העבודות, המאפשרות התבוננות במנגנון הפעולה של הגוף בעודן משקפות את מה שמתחולל מחוצה לו. התערוכה כוללת יצירות של כמה מהאמנים המודרנים והעכשווים החשובים בעולם, כמו לואיז בורז'ואה ודגלאס גורדון, לצד פרויקטים חדשים שנוצרו עבור התערוכה, ביניהם של מרים כבסה ועלמה שניאור. האמנית הדנית סופי דופון שמציגה מבחר עבודות בתערוכה תגיע לפתיחה, ותציג מיצג במוזיאון בשבת, 11.2.

סופי דופון, שתיים, 2016, קרדיט אלן אליגרודיק,

קצב הדופק וקצב הנשימה הם בין המדדים החיוניים שעל פיהם קובעים הרופאים אם אדם בריא, או חולה, או מת. בתערוכה מוצגים כמה מן התוצרים הממשיים של המדדים החיוניים הללו ביצירות אמנות מעשרים השנים האחרונות. קווים, אורות וצלילים נוצרים תוך התאמת המעשה האמנותי למקצב של פעימות הלב ושאיפה-נשיפה, הקובע את מבנה היצירה. התעמקות במקצב הזה – רגוע וסדיר, מהיר ותזזיתי או דומם לחלוטין – עשויה להוליך צלילה פנימה אל תוך התודעה. לחלופין, יש בה כדי להעלות אל התודעה את אלה שמדממים או את אלה שמנעו מהם אוויר לנשימה. חלל מיוחד לכל המשפחה שעיצבה לילך שטיאט מזמין את בנות ובני כל המשפחה ליצור, לגעת ולחוש את החום של גופם, ולחוות את תכני התערוכות באופן בלתי אמצעי.

אמנים משתתפים : אבשלום (צרפת), שרון אזגי (ישראל), כריסטיאן בולטנסקי (צרפת), לואיז בורזו׳אה (ארה"ב), דאגלס גורדון (בריטניה / גרמניה), גדעון גכטמן (ישראל), רחינה חוסה גלינדו (גואטמלה), סופי דופון (דנמרק), ענבל הופמן (ישראל), דור זליכה-לוי (ישראל), מרים כבסה (ישראל / ארה"ב), דקלה מוסקוביץ׳ (ישראל), אבי סבח (ישראל) ועלמה שניאור (ישראל).

אוצר: קובי בן-מאיר

חן כהן: מכשירים ומחוות

התערוכה מציגה סדרת עבודות חדשה של האמנית חן כהן אותן יצרה במהלך השנה האחרונה. בתקופה זאת, חן כהן צילמה את השגרה הרפואית שלה במרפאות ובמרכז הרפואי בני-ציון בחיפה. היא התמקדה במכשירים רפואיים שונים ובמפגשיה עם הצוות הרפואי – מפגשים שתכליתם טיפול בגוף, ועבורה הם מלאים רוך וחמלה ומרפאים את הנפש. היא לא תיעדה את הטיפולים מעמדה אובייקטיבית-לכאורה, או כזו שמדגישה חולי, חולשה או את הקושי שבהיות מושא לבחינה רפואית; היא הופיעה עבור המצלמה. כהן הגיעה לבדיקות כשמאנית מרפאת, לבושה תמיד באותה שמלה שחורה ארוכה. המצלמה שהציבה במרפאה הפכה את המעמד לפעולה אמנותית שעוסקת ביופי ובאהבה.

חן כהן, ללא כותרת (זהר), קרדיט – חן כהן

התמונות, שחולצו בחלקן מצילום וידיאו, עובדו ונוקו מפרטים שאינם חיוניים לדימוי כדי למצות בו את ביטויים של יופי ואהבה. בחסות הסביבה עתירת המכשירים, נוצר עם הצוות הרפואי יחס בין-אישי אינטימי, מפגש בין אדם המתמסר ומפקיד את גופו בידי אחר, לבין מי שמושיט יד תומכת. בפעולה שהתרחשה במוזיאון, שמונה א.נשים תמכו בגופה של כהן, וצולמו רק אחרי שהאמנית יצאה מאחיזתם. התמונות שחולצו מפעולה זאת מתמצתות את ההליך הרפואי לרגעי חסד של מחוות נדיבות.

חן כהן, ללא שם, קרדיט – חן כהן

אוצר: קובי בן-מאיר

נגה יודקוביק-עציוני: נקודת איזון

בתערוכת היחיד של נגה יודקוביק-עציוני גוף האדם מקבל ביטוי מרומז בסדרת פסלים שנמצאים על סף קריסה, הממחישים מעט משבריריותו של האדם. בפעולה עמלנית היא רוקחת, מפרקת ומרכיבה מחומרים שונים אובייקטים שכמו נוצרו מעץ. האובייקטים הללו, הנראים כאילו נערמו זה על גבי זה באקראי, הם פרי תכנון מקדים מדוקדק, שבמהלכו בוחנת האמנית את יחסי הגומלין בין החלקים המפוסלים ובין הפסלים לחלל, בעבודה המשלבת פיסול ואדריכלות.

נגה יודקוביק עציוני, נקודת איזון, קרדיט טל ניסים

בשנים האחרונות ייחדו את עבודתה של יודקוביק-עציוני מיצבי-אורך גדולים שהונחו על הרצפה. בתערוכה זו משתנה נקודת המבט והאובייקטים מיתמרים מן הרצפה לגובה, אל התקרה, לצד עבודות פיסוליות שמטפסות על הקירות. בין הרצון של החומר להתעלות לפי מעלה לבין כוח הכבידה המושך כלפי מטה, הפסלים מוצאים נקודת איזון חמקמקה של יציבות.

אוצרת: לימור אלפרן

החממה לאמנות מקום: שחר סיון ורועי כהן; תמר נסים  

המוזיאון מציג שני פרויקטים ייחודיים שהתהוו במסגרת החממה לאמנות מקום של מוזיאוני חיפה – יוזמה המבטאת את המחויבות העמוקה של המוזיאון לקידום האמנות ולעבודה משותפת עם קהילות בעיר. מסגרת זו של מוזיאוני חיפה, שהוקמה לפני שנתיים, מעודדת יצירה הקשובה למקום ולקהילה החיה בו. פעילותה מניעה תהליכים בשכונות העיר חיפה, המעצימים את האפקט החברתי של מעשה האמנות ומגבירים את הצורך הציבורי באמנות. אמנים ממטרופולין חיפה, שנבחרו על-ידי ועדה מקצועית, זוכים בחממה לליווי אוצרותי צמוד ומקבלים הכשרה רעיונית ומעשית לפעולה אמנותית בקהילה. חברי הקהילה המשתתפים בפרויקט לוקחים חלק מהותי בתהליך האמנותי.

עלמה שניאור, לתפוס נשימה אחת, 2020-22

תערוכות אמני החממה יתפרסו השנה  במספר מתחמים במוזיאוני חיפה, ובנוסף לתערוכות במוזיאון חיפה לאמנות יוצגו גם בחממה לאמנות מקום ובמוזיאון העיר חיפה. במוזיאון חיפה לאמנות תוצג התערוכה שחר סיון ורועי כהן: ארוחת זרים, תוצר של פרויקט שחקר את משמעויותיהם של אוכל ואכילה לזהות האישית, וחלקם ביצירת קבוצה. ספר מתכונים, הדפסי עץ ושולחן עמוס באוכל מפוחם הם כמה מהתוצרים של המסע המשותף של האמנים עם שישה זרים שחלקו ארוחות וזיכרונות.

התערוכה השנייה במסגרת החממה, תמר נסים: האומר לא, מסכמת את פעולתה של האמנית עם א.נשים מבית הלוחם בחיפה, איתם המחיזה את המחזה "האומר לא" של ברטולט ברכט. במהלך האמנותי והקבוצתי שהניעה נסים, בביצוע ותיקי המחנה בבית הלוחם שעצם קיומו נקשר בנכונות להקרבה עצמית, המחזה נטען מחדש בשאלות עדכניות הנוגעות להקרבה עצמית וליחסי היחיד והמדינה.

ענבל הופמן, אנכי מתנפח, 2020-2023, קרדיט אלי פוזנר, מוזיאון ישראל, ירושלים

אוצר: עוז זלוף

מוזיאון חיפה לאמנות, רחוב שבתאי לוי 26, חיפה | www.hms.org.il

שעות פתיחה:  ימים א-ג-ד   16:00-10:00   יום ה   18:00-10:00

יום ו  14:00-10:00   יום שבת  16:00-10:00





אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בתרבות ופנאי