X

מדדים חיוניים: תערוכות חדשות במוזיאון חיפה

מוזיאון חיפה לאמנות פותח עונת תערוכות חדשה ובה מגוון מיצגים שהם תוצר של קצב הלב או קצב הנשימה. התערוכות בהשתתפות 14 אמנים מהארץ ומהעולם

מוזיאון חיפה לאמנות פותח מחר (חמישי) בערב את עונת התערוכות החדשה במה שהוגדר כ"מבחן לעומק של הגוף האנושי". בתערוכות החדשות שיוצגו עד 25 ליוני 2023, משתתפים 14 אמניות ואמנים מרכזיים מהארץ ומהעולם המפנים מבט אל תוככי הגוף, וחושפים את שמתרחש מתחת לעור. מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה יותם יקיר: "התערוכות בוחנות את האפשרויות השונות הגלומות בגוף – את כוח החיים האצור בו, את יכולתו להתרומם ולהתקומם נגד גורמים ממשטרים, את הזיקה ההדוקה שבינו ובין הנפש, ואת היותו מוקד של חום, קשר ואהבה".

עוד מציין יקיר כי, התכנים הרפואיים זימנו שיתוף פעולה ייחודי עם המרכז הרפואי בני ציון. שצוות רופאות ורופאים מטעמו הוזמן לתת חוות דעת רפואית על יצירות האמנות ועל מצב הגוף בהן. התערוכה המובילה את עונת התערוכות החדשה נקראת, "מדדים חיוניים: דופק וקצב נשימה באמנות עכשווית". התערוכה מתפרשׂת על פני כל הקומה העליונה של המוזיאון ונעשה כאן שימוש בפעולות גופניות של שאיפה ונשיפה, או זרימת הדם ודופק הלב שמקבלות ביטוי חזותי וקולי ומעצבות את העבודות עצמן",


חורטת לפי קצב הנשימות שלה. סופי דופון
צילום: מריה גראם


התערוכה כוללת יצירות של כמה מהאמנים המודרנים והעכשווים החשובים בעולם, כמו לואיז בורז'ואה ודגלאס גורדון, לצד פרויקטים חדשים שנוצרו במיוחד עבור התערוכה, ביניהם של מרים כבסה ועלמה שניאור. סופי דופון, אמנית מדנמרק כבר נמצאת במוזיאון ומציגה מבחר מעבודותיה. דופון שתציג מיצג בשבת הקרובה, החלה השבוע בעבודתה האחרונה ומכינה מיצג אותו היא חורטת לפי קצב נשימותיה, על גבי לוח בעבודה משקיעת השמש בבוקר עד לשקיעתה בערב. חלל מיוחד לכל המשפחה שעיצבה לילך שטיאט מזמין את בנות ובני כל המשפחה ליצור, לגעת ולחוש את החום של גופם, ולחוות את תכני התערוכות באופן בלתי אמצעי

רחינה חוסה גלינדו, מי יכול למחוק את העקבות 2003. צילום: חוזה אוסוריו

האוצר הראשי של התערוכה ד"ר קובי בן מאיר. המשמש אוצר ראשי של המוזיאון, מסביר כי, "קצב הדופק וקצב הנשימה הם בין המדדים החיוניים שעל פיהם קובעים הרופאים אם אדם בריא, או חולה, או מת. בתערוכה מוצגים כמה מן התוצרים הממשיים של המדדים החיוניים הללו ביצירות אמנות מעשרים השנים האחרונות. קווים, אורות וצלילים נוצרים תוך התאמת המעשה האמנותי למקצב של פעימות הלב ושאיפה-נשיפה, הקובע את מבנה היצירה. התעמקות במקצב הזה – רגוע וסדיר, מהיר ותזזיתי או דומם לחלוטין – עשויה להוליך צלילה פנימה אל תוך התודעה. לחילופין, יש בה כדי להעלות אל התודעה את אלה שמדממים או את אלה שמנעו מהם אוויר לנשימה". בן מאיר, חוקר של אמנות עכשווית, הגיע למוזיאון חיפה לאחר 17 שנים במגוון תפקידים בתחומי האוצרות והחינוך במוזיאון ישראל, ירושלים.

סופי דופון, שתיים, 2016. אלן אליגרודיק

בתערוכה משתתפים האמנים אבשלום (צרפת), שרון אזגי (ישראל), כריסטיאן בולטנסקי (צרפת), לואיז בורזו׳אה (ארה"ב), דאגלס גורדון (בריטניה / גרמניה), גדעון גכטמן (ישראל), רחינה חוסה גלינדו (גואטמלה), סופי דופון (דנמרק), ענבל הופמן (ישראל), דור זליכה-לוי (ישראל), מרים כבסה (ישראל / ארה"ב), דקלה מוסקוביץ׳ (ישראל), אבי סבח (ישראל) ועלמה שניאור (ישראל).

תערוכה נוספת בשם "מכשירים ומחוות", מציגה סדרת עבודות חדשה של האמנית חן כהן, אותן יצרה במהלך השנה האחרונה. בתקופה זאת, חן כהן צילמה את השגרה הרפואית שלה במרפאות ובמרכז הרפואי בני-ציון בחיפה. העבודות מראות התמקדויות במכשירים רפואיים שונים ומפגשים עם הצוות הרפואי – מפגשים שתכליתם טיפול בגוף, אבל עבורה הם מלאים רוך וחמלה ומרפאים את הנפש. כהן הסבירה כי היא לא תיעדה את הטיפולים מעמדה אובייקטיבית-לכאורה, או ככאלה שמדגישות חולי, חולשה או את הקושי שבהיות מושא לבחינה רפואית; היא הופיעה עבור המצלמה. כהן הגיעה לבדיקות כשמאנית מרפאת, לבושה תמיד באותה שמלה שחורה ארוכה. המצלמה שהציבה במרפאה הפכה את המעמד לפעולה אמנותית שעוסקת ביופי ובאהבה.

התמונות, שחולצו בחלקן מצילום וידיאו, עובדו ונוקו מפרטים שאינם חיוניים לדימוי כדי למצות בו ביטויים שהם לטעמה, של יופי ואהבה. בחסות הסביבה עתירת המכשירים, נוצר עם הצוות הרפואי יחס בין-אישי אינטימי, מפגש בין אדם המתמסר ומפקיד את גופו בידי אחר, לבין מי שמושיט יד תומכת. בפעולה שהתרחשה במוזיאון, שמונה אנשים ונשים תמכו בגופה של כהן, וצולמו רק אחרי שהאמנית יצאה מאחיזתם. התמונות שחולצו מפעולה זאת מתמצתות את ההליך הרפואי לרגעי חסד של מחוות נדיבות. גם בתערוכה זו האוצר הוא קובי בן-מאיר.

תערוכה נוספת היא תערוכת היחיד של נגה יודקוביק-עציוני אותה אוצר קובי בן מאיר. גוף האדם קיבל ביטוי מרומז בסדרת פסלים שנמצאים על סף קריסה, הממחישים מעט משבריריותו של האדם. בפעולה עמלנית האמנית רוקחת, מפרקת ומרכיבה מחומרים שונים אובייקטים שכמו נוצרו מעץ. אוצרת התערוכה לימור אלפרן מציינת כי האובייקטים הללו, הנראים כאילו נערמו זה על גבי זה באקראי, הם פרי תכנון מקדים מדוקדק, שבמהלכו בוחנת האמנית את יחסי הגומלין בין החלקים המפוסלים ובין הפסלים לחלל, בעבודה המשלבת פיסול ואדריכלות.

בשנים האחרונות ייחדו את עבודתה של יודקוביק-עציוני מיצבי-אורך גדולים שהונחו על הרצפה. בתערוכה זו משתנה נקודת המבט והאובייקטים מיתמרים מן הרצפה לגובה, אל התקרה, לצד עבודות פיסוליות שמטפסות על הקירות. בין הרצון של החומר להתעלות מעלה לבין כוח הכבידה המושך כלפי מטה, הפסלים מוצאים נקודת איזון חמקמקה של יציבות.

נגה יודקוביק עציוני, נקודת איזון. צילום: טל ניסים

המוזיאון מציג עוד שני פרוייקטים ייחודיים שהתהוו במסגרת החממה לאמנות מקום של מוזיאוני חיפה – יוזמה המבטאת את המחויבות העמוקה של המוזיאון לקידום האמנות המקומית. את התערוכות אוצר עוז זלוף. מסגרת זו של מוזיאוני חיפה, שהוקמה לפני שנתיים, מעודדת יצירה הקשובה למקום ולקהילה החיה בו. פעילותה מניעה תהליכים בשכונות העיר חיפה, המעצימים את האפקט החברתי של מעשה האמנות ומגבירים את הצורך הציבורי באמנות. אמנים ממטרופולין חיפה, שנבחרו על-ידי ועדה מקצועית, זוכים בחממה לליווי אוצרותי צמוד ומקבלים הכשרה רעיונית ומעשית לפעולה אמנותית בקהילה. חברי הקהילה המשתתפים בפרויקט לוקחים חלק מהותי בתהליך האמנותי.

תערוכות אמני החממה יתפרסו השנה במוזיאונים השונים, ובנוסף לתערוכות במוזיאון חיפה לאמנות, יוצגו גם בחממה לאמנות מקום ובמוזיאון העיר חיפה. במוזיאון חיפה לאמנות תוצג התערוכה "ארוחת זרים" של שחר סיון ורועי כהן: תוצר של פרויקט שחקר את משמעויותיהם של אוכל ואכילה לזהות האישית, וחלקם ביצירת קבוצה. ספר מתכונים, הדפסי עץ ושולחן עמוס באוכל מפוחם הם כמה מהתוצרים של המסע המשותף של האמנים עם שישה זרים שחלקו ארוחות וזיכרונות. האוכל השרוף והריח שנותר מהאוכל, הם הזכרון לחוויה.

התערוכה השנייה במסגרת החממה, של תמר נסים, נקראת "האומר לא", והיא מסכמת את פעולתה של האמנית עם א.נשים מבית הלוחם בחיפה, איתם המחיזה את המחזה "האומר לא" של ברטולט ברכט. במהלך האמנותי והקבוצתי שהניעה נסים, בביצוע ותיקי המחנה בבית הלוחם שעצם קיומו נקשר בנכונות להקרבה עצמית, המחזה נטען מחדש בשאלות עדכניות הנוגעות להקרבה עצמית וליחסי היחיד והמדינה.

בנוסף, לראשונה במוזיאון חיפה לאמנות, יוצגו שני פרויקטים חדשים של "החממה לאמנות מקום"  של מוזיאוני חיפה. שתי התערוכות מתייחדות בתפיסת הדיאלוג הבין-אישי כאיכות אמנותית. "החממה לאמנות מקום" יוצרת פרויקטים ייחודיים שהם עבודה משותפת של אמנים מאזור חיפה עם קהילות בעיר.

 

 





אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בתרבות ופנאי