X

כיצד האופנה רואה את היחסים שבין האדם למכונה, הטבע והתרבות

תערוכת הבוגרים 2023 של המרכז האקדמי ויצ"ו חיפה, מראה איך קשר בין דורי, הקשר בין האדם לטבע, פמיניזם דתי, אספקטים חברתיים ועוד – באים לידי ביטוי באמצעות אופנה




יותר מ- 100 בוגרי ובוגרות המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה מהמחלקות ארכיטקטורה, תקשורת חזותית ועיצוב גרפי, צילום ואמנויות המסך ועיצוב אופנה יסיימו השנה את לימודיהם באירוע השיא – תערוכת הבוגרים. התערוכה ננעלת היום אך אם תספיקו להגיע למרכז האקדמי ויצו חיפה את הפרויקטים המעניינים בהם באים לידי ביטוי אספקטים יצירתיים רבים של חוויות אישיות לצד מגמות טכנולוגיות, חברתיות ואקולוגיות.

מספר פרויקטים בולטים מהמחלקה לעיצוב אופנה:



סיפורה של הסבתא ממרוקו. סתיו אלפסי            צילום: תיאה ים פרנק


סתיו אלפסי בפרויקט "מאמא אלפסייה / אמא כלה ילדה" בהנחיית מרינה מור יוסף מוחין. הקולקציה מספרת את סיפורה של סבתה, סימי ,שנולדה במרוקו ובעקבות נכותה אולצה להתחתן כבר בגיל 12 לגבר בן .30 הנטישה של עולמה הילדותי, מעלה שאלות עקרוניות לגבי מנגנוני ההתמודדות שלה מול הגורל שנקבע עבורה. סיפורה משקף נושא תרבותי- מרוקאי עתיק אשר ממנו שאבה סתיו את ההשראה לטקסטיל ולצלליות בקולקציה מתוך נקודת מבט אישית. הקולקציה מתחקה אחר סיפורה האישי של ילדה שהפכה לכלה ובן לילה גם לאישה, שבתוך המוסכמה התרבותית מקבלת את גורלה בהכנעה ומפתחת מולו אופטימיות ויכולת הישרדותית.

השראה מהקורונה. דקל אלמוג  צילום: תיאה ים פרנק

דקל אלמוג בפרויקט "מארג החיים" בהנחיית ימית ניומן. בתקופת מגפת הקורונה, האדם נסוג ונאלץ להתבצר מאחורי חומותיו. דבר כזה לא קרה במאה השנים האחרונות, בהן האדם השאיר את עקבותיו יותר מתמיד: מהפכה תעשייתית, כריתת יערות, מלחמות, גידול אוכלוסין ובניית ערים. בכל אותם תהליכים דחק האדם את הטבע והשתמש בו לצרכיו; האדם במרכז והטבע לשירותו. בזמן הקורונה הטבע חזר ונתן אותותיו, הראה לנו שהוא חי, חזק ונוכח. בקולקציה ביקשה דקל לבחון את הטבע כאדריכל בעל טכנולוגיה ייחודית: יכולתו ליצור חיים ולהמשיך לקיים תהליכים בכל זמן ובכל מקום. תהליך החלודה נבחן כתהליך חי ומתרחש והוא תהליך מבסס של העבודה המתאפיינת בהאצה והצמחה, השתרשות וגדילה של תהליכים טבעיים. הפרויקט עוסק בגריד, בסדר שהולך ומתפרק לטבע המתפרץ מהסדר ונרקב עד שמאבד את תכונותיו המסודרות לכדי תהליך חיים אחר. השילוב בין הטבע הפראי לבין הטבע בצורתו הפרקטלית, מתבטא בשילוב בין עבודת-יד וסריגה לבין מידול והדפסות תלת ממד.

התעללות בילדים בחברה הפלסטינית. נומיי הדבה           צילום: תיאה ים פרנק

נומיי הדבה בפרויקט "לידה מכאב" בהנחיית רן שבני. התעללות בילדים בחברה הפלסטינית היא נושא שיש סביבו קשרי שתיקה וטאבו חברתי. ילדים חווים אלימות פיזית מסוגים שונים שמביאה אותם למצבי שבר נפשיים. במהלך השנים האחרונות אני לוקח חלק אקטיבי במרכזי סיוע לילדים פלסטיניים שנפגעו. הפרויקט מבקש להמחיש את השברים והסדקים הנגרמים לילדים רכים אלה, באמצעות שימוש בחומרים רכים וקשים, וכך להעלות את הנושא למודעות החברתית. אני מאמין שכל אחד מגיע לעולם על מנת למלא תפקיד מסוים והתפקיד שלי הוא לעזור כמה שאפשר לילדים אלה. הקולקציה מנסה לתאר את השבר הגדול והכאב ואת האיחוי שיכול אולי לרפא.

גוף האישה כאקט פמיניסטי. מוריה אטינגר צילום: תיאה ים פרנק

מוריה אטינגר בפרויקט "מסכת גוף" בהנחיית שאול אהרוני. ביהדות האורתודוכסית, מקדשים ומפארים הגברים הדתיים את ספרי התורה, הגמרות ואת ספרי הקודש. הם עושים זאת באמצעות כיסויים שונים כמו כריכות, מעילים לספרי תורה, פרוכות ומלבושים מיוחדים. כיסויים אלה מהודרים ומעוטרים כדי לתת כבוד וקדושה למילים וכדי לסמל את התוכן המצוי תחתם. כאקט פמיניסטי, בחרתי לחבר מסכת חדשה בקולקציה. מסכת ״גוף האשה״, אשר באמצעות הלבוש, יפאר ויקדש את הנמצא תחתם – גוף האישה. הקולקציה מבקשת לתת לגוף מקום של הוד והדר. מסכת נשים כאן נכתבת על ידי נשים ומחזירה להן את הבעלות להחליט על הכיסוי והקישוט שלהן, מבלי לפגוע בערכי המסורת. אם הגברים מכסים ספרי תורה, אני אכסה גוף של אישה באותה צורה ובאותה קדושה.

הדהוד גנטי. בר אלבוים            צילום: תיאה ים פרנק

בר אלבוים בפרויקט "הדהוד גנטי" בהנחיית ימית ניומן. הנושא ממנו התפתח הפרויקט תחום בביולוגיה הנקרא אפיגנטיקה. מחקרים שנעשו בעקבות השואה מראים שטראומה עוברת בגנים בשתי דרכים: דרך חוויה שסופגים בסביבת הגידול או דרך הביציות ברחם שספגו את הטראומה. הגנים שלנו עוברים תהליך של אבולוציה מהשפעות טראומטיות סביבתיות וככל שההשפעה גדולה יותר – היא תעבור יותר דורות קדימה. הקולקציה מתמקדת בתורשה גנטית של הנפש המהדהדת לדורות ומשלבת צורנות גאומטרית משוכפלת ומרצדת המייצרת אפקט של הדהוד שברירי מרחף הנע בין שלם לבין מתפרק. הפרויקט מבקש להעלות מודעות לחשיבות בטיפול בבריאות הנפש לא רק עבור האדם עצמו אלא גם לצאצאים שלו, הבאים אחריו.

ד"ר רחל גץ סלומון, ראש המחלקה לעיצוב אופנה: "עשרים ושלוש סטודנטיות וסטודנט אחד מסיימים את לימודיהם במחלקה לעיצוב אופנה, ומציגים עשרים וארבע קולקציות, בהן חמש מערכות לבוש. אמנם קולקציות לא מעטות עוסקות השנה בהווה הממושך שאנחנו שרויים בו, זה העוסק ביחסים שבין האדם למכונה, לטבע ותרבות ובעתיד שאינו ידוע המתרגש עלינו במהירות מסחררת; אך יחד איתן נמצא קולקציות נרטיביות העוסקות בסיפורי חיים, בזהות, במקום ובחומר. ומה היא אופנה, אם לא אחת הדרכים המרתקות לספר לעולם משהו. בכך, מסתמנים הסטודנטים במחלקה כמעצבים לעתיד בעלי מודעות חברתית מפותחת, ויכולת להעביר מסרים.  בעזרת צוות המנחים המקצועי של המחלקה, הלכו הפרויקטים והתרקמו לכדי קולקציות מלאות ועשירות שהן פרי של תהליך מחקר עיצובי מקיף.

תערוכת הבוגרים במחלקה לעיצוב אופנה היא אירוע חשוב המהדהד את אירוע השיא של המחלקה – תצוגת האופנה השנתית. בתצוגת הגמר הוצגו הקולקציות המלאות של כל בוגרת ובוגר, ובתערוכה מוצגים דגמים נבחרים מכל קולקציה. תערוכות אופנה הן אתגר עיצובי ואוצרותי גדול, שנדמה שהעיסוק בהן הולך וגובר בשנים האחרונות בכל העולם. כאן, עבודת האוצרות, העיצוב וההעמדה של התערוכה נעשו בשיתוף פעולה של המחלקה כולה, מרצים וסטודנטים, ובכך מהווה התערוכה נדבך חשוב מהאקלים המחלקתי, וחלק מחוויית לימודי האופנה. אופנה היא דיסציפלינת העיצוב ההכרחית ביותר עבור בני האדם; הבגד הוא עבודת העיצוב איתה אנחנו מקיימים מפגש אינטימי מאין כמותו. תערוכת הבוגרים היא הזדמנות להתבונן בדיסציפלינה העיצובית מתוך המבט הרענן והחוקר של סטודנטיות וסטודנטים, והתערוכה כאן מזמינה אתכן/ם לחשוב על הבגד כמחולל ומשפיע על הדרך בה אנחנו חווים את גופנו, ובכך גם את עצמנו, ולכן גם את העולם".

תערוכת הבוגרים במרכז האקדמי ויצו חיפה תיערך בין התאריכים 08.08.2023-25.07  ברחוב הגנים 21, חיפה.

 

 

 

 





אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בחינוך