X

40 שנה לפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה – לראשונה יאחד את תחרויות הקולנוע העלילתי והקולנוע התיעודי לתחרות אחת

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה יתקיים בחוה"מ סוכות 15.10-26.10.2024 והוא מציין את שנתו ה- 40. הפסטיבל יתקיים בתום השנה הקשה והמאתגרת, שחלפה מפרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר, יומו האחרון של הפסטיבל הקודם. הפסטיבל יציג כמדי שנה בבכורה ישראלית את מיטב היצירה הקולנועית הישראלית ולראשונה יאחד את תחרויות הקולנוע העלילתי והקולנוע התיעודי לתחרות אחת

יומו האחרון של פסטיבל הסרטים הבינלאומי הקודם היה אמור להתקיים ב-7 באוקטובר אך השבת השחורה שפרצה באותו יום שינתה את התוכניות. הפסטיבל ה-40 יתקיים בתום השנה הקשה והמאתגרת, שחלפה מפרוץ המלחמה בשבעה באוקטובר, יומו האחרון של הפסטיבל הקודם. "אנו מייחלים לשובם של החטופים, מאחלים החלמה מהירה לפצועים ומשתתפים באבלן הכבד של המשפחות השכולות".

הפסטיבל יציג כמדי שנה בבכורה ישראלית את מיטב היצירה הקולנועית הישראלית ולראשונה יאחד את תחרויות הקולנוע העלילתי והקולנוע התיעודי לתחרות אחת. בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה- 40 חיפה, ישתנה מבנה תחרויות הקולנוע הישראלי: ההפרדה בין התחרות העלילתית לתיעודית תבוטל והפסטיבל יקיים תחרות אחת – "תחרות הקולנוע הישראלי". בתחרות הקולנוע הישראלי ישתתפו 13 סרטים יתחרו השנה – 7 סרטים עלילתיים ו 6 סרטים תיעודיים.


ירון שמיר, המנהל האמנותי: "מתוך הכרה שהתבססה גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם (קאן, וונציה, ברלין, לוקרנו, קרלובי וארי ועוד), בכך שאין סוגה אחת חשובה או יצירתית יותר מהאחרת, החלטנו לקיים תחרות איכותית אחת בה יוצגו ויתחרו מיטב היצירות הקולנועיות של הקולנוע הישראלי העלילתי והתיעודי".




בפסטיבל הקרוב תושק גם במה להקרנות בכורה של קולנוע ישראלי: "חשיפה ראשונה – קולנוע ישראלי חדש" – שתציג לקהל ולאנשי תעשיית הקולנוע את האיכות והמגוון של היצירה הישראלית.

אאוטסיידר. פרויד – באדיבות יאיר קדר, הפקת העברים

אאוטסיידר. פרויד      Outsider. Freud תיעודי

חייו ויצירתו של זיגמונד פרויד מסופרים בארבע מערכות, דרך מכתבים אישיים של פרויד, בשילוב אנימציות, דרך שחזור חדר העבודה שלו, דרך חלומות לא ידועים וארכיונים נדירים של סרטים ביתיים שלא נחשפו עד כה, ודרך פסיכואנליטיקאים מובילים בעולם הסרט לוקח אותנו למסע אינטימי ומעורר מחשבה על החלומות, היהדות, המיניות, החרדות והחרטות של הפסיכואנליטיקאי הווינאי.

בנות כמונו – צילום: עמית יסעור

בנות כמונו       Girls Like Us עלילתי

שחר, נערה יפה ופקחית, מלאה באור מלוכלך וכריזמה, גרה באחת השכונות הקשוחות של העיר בת-ים עם משפחתה הלא-מתפקדת. הוריה גרושים, אביה מאושפז במוסד לחולי נפש, לאימא שלה, שחולמת להתחתן, יש בעיית אלכוהול וגברים ושחר מגדלת בפועל את אחותה הקטנה מורן. שחר, שנפלטה מבית ספר "רגיל", לומדת ב"בית גילה", מסגרת חלופית אליה מגיעות נערות במצבי סיכון. פרי, מורה חיילת חדשה מגיעה להדריך במקום. היא מדריכה לא קונבנציונאלית, כריזמטית ואניגמטית. בין השתיים נוצרות משיכה ודחייה חזקות ומשחקי כוחות, המתחילים בחיכוך של מדריכה ונערה, ממשיכים לחברות נפש ומגיעים להתאהבות שלוקחת אותן אל הקצה.

הבורג שחסר לי – באדיבות ניצן טל

הבורג שחסר לי         My Missing Screw תיעודי

לאחר ניסיון התאבדות ושהות ממושכת בבית חולים פסיכיאטרי, רפאל מחליט לפסל את ״הבורג שחסר לו״ ולקחת אותו למסע מסביב לעולם. הוא עוזב את משפחתו ונוסע עם בורג באורך 3.5 מטר לדכאו, קבר ואן גוך, מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק ונהר הגנגס בהודו. בדרך הוא מוצא חברים, מתקבל באהדה ע״י אמנים ואספנים, אבל בנו הצעיר שנשאר בארץ מרגיש נטוש. האם יאלץ רפאל לבחור בין חייו כאומן ובין תפקידו כאב?

המשפט האחרון של קפקא- באדיבות אלדי פאי TLV וסוכנות דבורה האריס

המשפט האחרון של קפקא     Kafka's Last Trial  תיעודי

במותו הותיר פרנץ קפקא מאגר עשיר של כתבי יד שלעולם לא ראו אור, ואיתם הנחיות לחברו הטוב ביותר מקס ברוד לשרוף את כולם. אך ברוד לא עשה זאת, ובחסות הפרתו העולם זכה באחד מהסופרים הגדולים ביותר של המאה ה-20. מעשה הבגידה האלטרואיסטי מוליד את הקללה הרב דורית שתלווה את סיפורנו לכל אורכו, סיפור בן 100 שנים הנע מהרחובות המפותלים של פראג ועד רחוב שפינוזה בתל אביב, שם מזכירתו האגדית של ברוד הולכת לעולמה בגיל 102 ומותירה בביתה כתבי יד שיובילו למשפט שכאילו נכתב ע"י קפקא עצמו.

הנכס – צילום: ירון שרף

הנכס      The Property  עלילתי

דרמה קומית רומנטית. רגינה ונכדתה מיקה, נוסעות לפולין כדי להשיב את הנכס המשפחתי שהולאם במלחמת העולם

השנייה. אלא שהמשימה מסתבכת מהר מאוד – רגינה מכריזה שהיא מוותרת על כל העניין ורוצה לחזור לארץ, מיקה לא יודעת מאיפה להתחיל, וקרוב-רחוק מרגיז של המשפחה חוזר וצץ בכל פינה. כשמיקה פוגשת מדריך תיירים נאה ומקסים ומתחילה להתאהב, מתפנה לרגינה הדרך למטרה האמיתית בגללה הגיעה לפולין מלכתחילה: למצוא את אהוב נעוריה, ממנו הופרדה לפני שבעים שנה.

הפלה חופשית – צילום: קים נווה, ארכון דן הדני, הספריה הלאומית

  1. הפלה חופשית Abortion in the Holy Land תיעודי

בישראל 2024 לנשים עדיין אין זכות על גופן. נשים שבחרו להפסיק את הריונן שוברות את קשר השתיקה ומספרות על הפצע, הטראומה, הבושה והכאב שמרכיבים את התהליך הקשה והרגשי שנלווה להחלטה להפיל.

לרחם היהודי בישראל יש תפקיד. תפקיד דמוגרפי-לאומי, אותו ייעדה לו הפטריארכיה הגברית. מהממסד הרפואי עד לשלטון על זרועותיו השונות, גברים החליטו וכפו על נשים את השליטה ברחמן. דרך סיפורים אישיים וארכיונים נדירים, נחשפת המערכת הסבוכה, המפלה והנוקשה ששולטת בחייהן ובעתידן של נשים רבות בישראל.

חיים ללא כיסוי – צילום: מידן ארמה

חיים ללא כיסוי      Life Without Cover עלילתי

ליבי, אישה מסתורית, פרועה, חסרת גיל, עכבות והיסטוריה, לוקחת אותנו איתה למסע בלתי צפוי. ליבי מחפשת נואשות אחר עזרא, האפוטרופוס החוקי שלה, שניתק קשר ונעלם. עם מספר פרטים עמומים על מקום הימצאו האפשרי, ליבי פוצחת באודיסאה מפתיעה ואינטנסיבית שפותחת בפנינו את תודעתה הייחודית.

חליסה – צילום: מאי עבאדי גרבלר

8חליסה     Halisa  (עלילתי)

שרה, אחות בטיפת חלב בשכונת חליסה בחיפה, מטפלת בתינוקות כל יום, אבל אין לה ילדים משלה. שרה מנסה, כבר שנים, להיכנס להריון באמצעות טיפולי פוריות. כשאניה, אמא צעירה במצוקה, מגיעה אליה עם התינוקת שלה, שרה עושה ככל יכולתה כדי לעזור לה. הקשר עם אניה ועדן, ילדתה, יהפוך תיקון למחסור העמוק של שרה. נדמה שכל אחת מהן יכולה להעניק לשנייה את מה שהיא זקוקה לו: בית מחד וילד מאידך.

יום באמסטרדם – צילום: עידו סוסקולני

יום באמסטרדם      Day Trippers  עלילתי

זואי היא נערה בריטית שברחה מהלוויה של אמה. רות היא ישראלית שברחה מהחתונה שלה. שתי הנפשות האבודות נפגשות במקרה באמסטרדם ויוצאות למסע פסיכדלי ואמוציונלי להשיב את האמון שלהן בעולם.

ימים טובים – זאב רווח בהפקת עוץ לי גוץ לי – צלם: שרוליק הרמתי

ימים טובים      Better Days  תיעודי

השם זאב רווח מעורר דימוי של קומיקאי עממי ונלעג. הדרך שעשה מ"המלט" בתיאטרון הקאמרי לאלימלך זורקין ומשם ל"אדון לאון" מספרת את אחת העלילות המרתקות של הקולנוע הישראלי המסחרי. בסרט נחשף אדם שמעולם לא מצא מקום ושלווה לעצמו; בביתו לא נחשב דתי מספיק, ובעולם הקולנוע לא נחשב אנין מספיק. בתקציבים אפסיים הצליח לייצר סרט בשנה. בעזרת חומרים נדירים, כויכוח עם אפרים קישון על בימוי "סלאח שבתי" או עדויות על שיטות בימוי שנויות במחלוקת, נחשף הדלק לעבודתו: תשוקה לקולנוע והשאיפה לכבוש פסטיבלי קולנוע. הטרגדיה היא שהפך להיות שבוי בטייפקאסט שיצר לעצמו.

מכתב בלי כתובת – צילום: יעל שחר ואבנר שחף

מכתב בלי כתובת      A Letter Without an Address  תיעודי

חמישה מכתבים שנשלחו בעילום שם חושפים פרשה כואבת על ניצול רגשי ומיני של פסיכולוג שפגע במשך שנים במטופלות שלו. המכתבים, אשר מעולם לא קיבלו מענה, נחשפים ומאפשרים לנפגעות להשמיע את קולן לראשונה.

נדל"ן – צילום: עמרי אלוני

נדל"ן      Real Estate   עלילתי

סיפור אהבה.

תמרה ואדם, זוג צעיר ופרוע, עומדים להפוך להורים והחיים שלהם בבלגן. רגע לפני שהם מפונים מדירתם בתל אביב, מחליטה תמרה לחפש את ביתם החדש בעיר הולדתו המנומנמת של אדם; חיפה. במהלך יום בלתי נשכח של חיפושי דירה להשכיר הם זוכים להצצה חטופה, אך אינטימית, לחיים של אחרים, והמסע למציאת בית הופך למסע אל נבכי אהבתם הסוערת.

על כלבים ואנשים – זיו ברקוביץ

על כלבים ואנשים      Of Dog and Men עלילתי

ב-18 באוקטובר לפנות בוקר יוצאת דר בת ה-16, בחזרה אל ביתה בקיבוץ ניר עוז בכדי לחפש את כלבתה שאבדה שם במהלך השבת השחורה. בקיבוץ הנטוש אין זכר לכלבה ורק זיכרונות אמה, שנחטפה מביתם, מרחפים בחלל האוויר.

תחרות קולנוע ישראלי קצר. 26 סרטים קצרים, מתוכם 16 סרטי סטודנטים, ישתתפו השנה בתחרויות הקולנוע הישראלי הקצר: התחרות לסרט סטודנטים קצר, התחרות לסרט עצמאי קצר, התחרות לסרט אנימציה קצר.

הסרט הזוכה בתחרות הקולנוע הישראלי הקצר בקטגוריית "הסרט העצמאי העלילתי הקצר", יוקרן בפני חברי האקדמיה האמריקאית ויתמודד על מקום ברשימת המועמדים הסופית של האוסקר לסרטים קצרים.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, מתקיים בתמיכת המועצה הישראלית לקולנוע – משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ועיריית חיפה.





אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בחדשות