שמעת מה שמעתי?

ברוח תקופת הביכורים מסע בין סינגלים של כמה יוצרים מאלבומי הבכורה שלהם – ממיכל שפירא, ענבל ביבי ופלא אוזן ועוד…אז תכירו!

 

מיכל שפירא – אלוהים הוא אישה

 

קצת מפתיע לספר שמדובר בסינגל ראשון מאלבום בכורה, שכן נראה שמיכל שפירא נמצאת בינינו כבר שנים. כבר בתחילת שנות האלפיים פרצה לתודעה השחקנית החיפאית ב"חלומות נעורים", "כנפיים" וכמובן "פרויקט Y", מה שהיה בצורה מסוימת "האח הגדול" הראשוני בטלוויזיה הישראלית. מבחינה מוזיקלית שימשה כסולנית בהרכב הג'ז "הזמן של אמיליה", זמרת ליווי לצביקה פיק ואייל גולן, הוציאה דואט מרגש עם בן זוגה דאז, אורי סלונים ז"ל והייתה חברה בהרכבים ידועים יותר ופחות. הטוויסט בעלילה הגיע ב-2012, בערב מחווה לאיימי וויינהאוס שהשתתפה בו. שפירא לקחה את העניין צעד קדימה, יצאה במופע מחווה משלה לזמרת המנוחה וכעת בסינגל הבכורה קשה לפספס את רוחה של וויינהאוס בכל ביט וביט. סיפור המסגרת מגיע בצורת ברמן ולקוחה מבושמת עם טוויסט נשי-לוחמני. מבחינת הקצב יש שיאמרו שזה ממש שיר של וויינהאוס, רק בעברית. טוב או רע? תשפטו בעצמכם.

https://www.youtube.com/watch?v=eRkT6zZEX88

 

 אסור לשכוח שמדובר בילדה בת 18, עם סינגל ראשון שיכול להשתחל בקלילות לבילבורד

אסור לשכוח שמדובר בילדה בת 18, עם סינגל ראשון שיכול להשתחל בקלילות לבילבורד

 

ענבל ביבי – dominoes

 

שלוש שנים עברו מאז פרצה לחיינו ענבל ביבי המגניבה (במלרע) כחברת נבחרתו של רמי פורטיס ב"אקס פקטור". הילדה בת ה-15 הציגה ווקאליות מעניינת ובעיקר הרבה הרבה פאסון שאמנם לא הספיק לה לזכייה בתחרות, אבל ללא ספק הותיר אותה בזיכרון. במהלך השנים שיתפה פעולה עם כוכבי נוער נוספים כ-EZ, אליעד נחום ונאור אורמיה בפרויקט "סופרגרופ", וכעת היא מוציאה סינגל בכורה משלה. המגניבות בעינה נותרה. השיר עצמו נשמע כממתק פופ אמריקאי קלאסי. עליות היכן שצריך, דיקציה מושלמת כולל סלסול יפיפה שכמעט ונעלם מהאוזן, C part סטנדרטי ובלי "להכעיס" אף אחד בהימורים מוזיקליים. אסור לשכוח שמדובר בילדה בת 18, עם סינגל ראשון שיכול להשתחל בקלילות לבילבורד האמריקאי ולתת פייט בסגנון הנ"ל ללא מעט שמות חמים בז'אנר. הדבר החשוב מכל – יחסית לכל מיני סופרסטאריות שניסו ובעיקר נשמעו כחיקוי, ביבי נשמעת כמו הדבר האמיתי. היידה ביבי.

https://www.youtube.com/watch?v=YKug73Z7dBE

 

 

פלא אוזן – מריצים ת'דיבור

 

מכיוון שהנושא נדון, נטחן ודוסקס בכל פינה נאמר זאת בקצרה: ההיפ הופ הישראלי, שנעלם בשנים האחרונות, חזר. טונה, נצ'י נץ', קפה שחור חזק, כהן את מושון, נתי חסיד, בני אסתרקין, פלד והיריעה עוד ארוכה וכוללת אמנים שפשוט עושים את זה נכון. כעת תוסיפו לרשימה את "פלא אוזן" שפשוט מחזירים את הזמן לאחור, ומזכירים לנו איך צריך להישמע היפ הופ קלאסי. המסרים באלבום מחאתיים, כיאה לז'אנר, אבל המקצב חשוב לא פחות. אל תפספסו את "חוט השערה" שיצא גם כקליפ, אך בעיקר מרשים בשינויי הביטים במהלך השיר. גם "מקום נייס" יודע לנוע ולא להישאר במקצב מונוטוני ו"זה לא פשע" מגיע עם סימפול מעניין מ-that the sound of the police של krs. עוד קריצה לאולד סקול המובהק שמשדר ההרכב ניתן למצוא בקטעי הדיבור ה"תלושים" שכאילו נכנסו באקראי בין השירים (למשל בפתיחה של "זהב"). אל חשש – הכל מתוכנן, וזה נשמע טוב. במוצ"ש ישיקו "פלא אוזן" את האלבום במועדון הקרטל בתל אביב. בהחלט שווה את הנסיעה.

https://www.youtube.com/watch?v=88kgLn9moS0&index=5&list=PLTOBixfOFMvL5IUSG-4X6apxIcSS3r41m

 

 

אל תפספסו את "חוט השערה" שיצא גם כקליפ

אל תפספסו את "חוט השערה" שיצא גם כקליפ

 

הפעמונים – בסוף היום

 

"הם פחות מוכרים בארץ, אבל בחו"ל הם חזקים". משפט מסוג זה ניתן לשמוע לא פעם על להקות שיצאו לטור בניכר, עוד לפני ש"קרעו זוג נעליים" כאן בארץ מול הקהל המקומי. המלל לרוב יהיה גם בלעז כשהמטרה היא העולם ופחות הלבנט. ל"בלקן ביט בוקס" ו"התפוחים" זה הצליח, ובגדול. לאחרות מעט פחות. מצד אחר, כשמדובר בלהקת "הפעמונים" שהסתובבה קצת בארץ, כולל הופעה בפסטיבל יערות המנשה ברזומה, ובעיקר סולן כריזמטי ומוכשר כעומרי ויטיס, הקיבוצניק מדליה שנסע ללונדון לעשות מוזיקה וחזר אחרי שנים רבות עם ראש מורם – כנראה שמומלץ להטות אוזן. בתחנות הרדיו האמריקאיות הם כבר עשו את הפריצה, וכעת תורנו. מבחינה טכנית קשה למצוא בסינגל, שהפעם מושר בשפת הקודש, ייחוד כלשהו שלא היה בעבר באינספור להקות רוק קלאסי עם קריצה קטנטנה באמצע השיר לרד הוט צ'ילי פפרז. אבל רגע, מי אמר שרוק קלאסי היא מילה גסה? גיטרה, בס, תופים. יותר מזה אנחנו לא צריכים.

https://www.youtube.com/watch?v=6WfiqOgwHfw

 

 

אלי דן – נקרע בין עולמות

 

יש סינגלים שכותרתם נגזרת משורה יפה במהלך השיר, או רעיון-על שמרחף מעליו. לעתים, שם השיר משקף בכלל את הזמר עצמו בצורה אבסולוטית. כעת קחו בן לפוליטיקאי מגאנה ואם ממוצא טורקי, שהתחנך באווירה חרדית וכיום הוא בן 27 עם חמישה צאצאים – ותבינו שכשהוא שר שהוא "נקרע בין עולמות" הוא יודע על מה מדובר. השיר עצמו נעים להאזנה. גם אם לא נשמעות בו יכולות ווקאליות עוצמתיות, או מקצב שלא שמענו בעבר. מספיקה שורת הפתיחה "כבר כמה שנים שאני גר בעולם הזה/ כבר כמה שנים שאני זר בעולם הזה", כדי לכבוש את המאזין ולקחת אותו הלאה. לעתים, אותנטיות תופסת יותר מכל דבר אחר.

https://www.youtube.com/watch?v=sH-CVaOkKJM

 

 

השיר עצמו נעים להאזנה. גם אם לא נשמעות בו יכולות ווקאליות עוצמתיות

השיר עצמו נעים להאזנה. גם אם לא נשמעות בו יכולות ווקאליות עוצמתיות

 

בשמחות – האזרח י' מאחל

 

אלון אולארצ'יק חוגג 66. אולארצ'יק, נוף מוכר בנוף המוסיקה המקומית החל את דרכו בלהקת הנח"ל, שם פגש את בין השאר את דני סנדרסון, גידי גוב ואפרים שמיר, לימים חבריו ל"כוורת". מאז פירוק הלהקה הוציא אולארצ'יק כעשר אלבומי סולו, אבל אם בביכורים עסקינן מצורף "היא הולכת בדרכים" מתוך  דיסק הבכורה, שיר שנכתב במקור לעופרה חזה, אך היא סירבה. זה לא הפספוס של שימי תבורי עם "הפרח בגני", אבל בהחלט יכל להיות מעניין מה היה קורה עם ההגשה של חזה ז"ל. לא שאנחנו מתלוננים על ההגשה האולארצ'יקית. שיהיה במזל טוב.

 

https://www.youtube.com/watch?v=-dBwCWegG5k

 

 

 


יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד במגזין