שמעת מה שמעתי

ראפרים חנונים, רגאטון הודי, דיקלה בשיר שורט חדש וקאזו סוף סוף מוציאים אלבום בכורה. קבלו את הפסקול השבועי

כהן@מושון – גדות הירקון

תגידו מה שתגידו, עד כמה שנעריץ ונאהב ווינרים ומצליחנים – תמיד תהיה לנו פינה בלב לאלו ה"רגילים", האנדרדוגים הפשוטים – אנחנו. אלו שאפשר להזדהות איתם ולהגיד: "גם אני יכול כמותם". כבר באמצע שנות התשעים פרץ הזמר beck עם השיר loser, ודווקא קנה את עולמו. מלכי הכיתה OUT, היפסטרים IN. נקמת היורמים זה כאן. על הקלף הזה משחקים כבר כעשור צמד הראפרים כהן@מושון, שמורכב ממיכאל כהן ומיכאל מושונוב. 2 אלבומים ומיקסטייפ משעשע, שנעים על אותו סגנון – תסתכלו עלינו, אנחנו אמנם בסצנת ההיפ הופ, אבל זה לא אומר שהצלחנו להשיג את הבחורות, הבלינג בלינג והפאסון. כבר באלבום הראשון, "כושר גופני", שהשם עצמו כבר מגדיר את מה שאין לצמד, נמצאים שירים כמו "באסה" עם שורות כמו "איזה באסה, כהן@מושון לא משיגים ת'בחורה", או "מה קורה לי" שמתאר סיטואציות שונות של כישלון. באלבום הבא פינתה הבאסה את המקום ל"סבבה" (חפשו אותם עם פלד ואקסום) ו"תל אביב", אך הצמד מעולם לא שידר הצלחה רבתי, לפחות לא כלפי חוץ. מה שהוא בהחלט שידר זו מקצוענות כשהמוטיבים שחזרו לאורך כל הדרך היו אולדסקול היפ הופ, שמזכיר את ה-beasty boys ובעיקר – סימפולים של שירים ישראלים ישנים כמו "חלומות רעים", שמבוסס על "בעלת החלומות" של נורית גלרון או קטע אינסטרומנטלי מתוך "זה לא בושה להיות עצוב" של אריק איינשטיין ז"ל, שנכנס ל"שיר הדרופ" מהאלבום המתקרב.

כעת, לאחר "שיר הדרופ" ו"פריק שואו" מגיע "גדות הירקון", הסינגל השלישי מתוך האלבום הבא "ימים ארוכים". בשיר מתארחים פיטר רוט ודנה פרידר, שכבר הספיקה לשתף פעולה עם הצמד במסגרת פרויקט מיוחד שנעשה בשנה שעברה לשיריה של שושנה דמארי ז"ל, ובו סימפלו את "כל אחד" (השיר המוצלח בפרויקט לטעמי). גם ב"גדות הירקון" נמצא סמפול, הפעם מ״תל אביב גדות ירקון 1950״ ללחן של שלום חנוך מ-1983. בשיר הנוכחי הצמד כבר מצליח תודה לאל ולמייק, ובחורה אלמונית מנסה לרכב על הצלחתו של אחד כדי להתקרב לאחר. האם היא תצליח? כנסו ותדעו.

 

דיקלה – אל תלך

לפני כחודש וחצי הוציאו פאר טסי ועדן בן זקן את "כל העיר שלנו", שלצד הדברים הטובים שבו, חטא באובר-דוז של יותר מדי ז'אנרים, התייחסויות ונטייה להספיק לדחוס כמה שיותר כדי לא לפספס כלום. הפתיח היה בסגנון מערבון, אך דווקא החלק הזה בשיר היה מה שנקרא "חצי כוח". למידה ורציתם לשמוע איך פותחים בסגנון מערבון כמו שצריך – קחו את השניות הראשונות מ"אל תלך" החדש של דיקלה ותבינו.

בכלל, אם יש משהו שמאפיין את הקריירה של דיקלה לאורך השנים, זו בעיקר חוסר נכונותה לשחות עם הזרם או להינעל על ז'אנר מסוים. השילוב בין מוזיקה ערבית בסגנון של פריד אל אטרש לפופ עדכני ומלל, שלעתים מזכיר את שירי הדיכאון שהגיעו בקסטות מימי התחנה המרכזית הישנה בתל אביב – זו דיקלה.

המילים שלה שורטות, קשות לעיכול ולעתים אף מזעזעות במובן הטוב של המילה (קחו לסיבוב את "שבע בערב", "ואם פרידה" ו"בוקר טוב" שרק לדוגמא שורה ממנו כוללת את המשפט "בוקר טוב לכל אלה שלא היה להם לילה").

אל תטעו, גם אם "אל תלך" הוא קצבי (העלייה באוקטבות בתחילת הפזמון מרשימה ביותר) ותזמורתי, פלוס החצוצרה של מתן גוב ארי והכינור של רוני רוניוס – המילים, אוי המילים, לא נותנות מנוח. מצד אחר, כשאתה ניגש לשמוע לשיר של דיקלה – זה בדיוק מה שאתה מצפה לקבל.

 

ליאורה יצחק – מעלה מעלה

רק בפזמון זה נוחת – הקול מוכר, מאוד, השאלה מאיפה. פשפוש קל בזיכרון מעלה את "חליפות" של הדג נחש ואת "פזמון ליקינטון" מפרויקט "בייבי אוריינטל" בו הפציע קולה של ליאורה יצחק, זמרת שנדמה שמאז ומעולם הייתה כאן אך מסתבר ש"מעלה מעלה" הוא בעצם סינגל הבכורה מאלבום הבכורה שלה.

לאלבום הבכורה קדם סיפור מדהים, שכלל עזיבת הארץ בגיל 15 להודו, מולדת הוריה. שהות של 8 שנים בניכר לטובת לימודי מוזיקה ושירה, יצירת קשרים עם תעשיית הסרטים של בוליווד והפיכה לזמרת צללים במספר סרטים מהז'אנר. ואז חזרה לארץ לטובת שיתופי פעולה מעניינים כולל הפרויקט של עידן רייכל, הדג נחש ושו"ת.

כעת החליטה יצחק, כי הגיע הזמן שלה לעבור לבד אל קדמת הבמה, ולהראות את כל שלמדה בהודו הרחוקה, רק בעברית. הקליפ לשיר עצמו הוא בסגנון בוליוודי קלאסי, עם החתיך התורן (צחי הלוי), אווירת השוק (רמלה) ולא מעט רקדנים ורקדניות, אך כאן מגיע הטוויסט: מלבד השפה (בכל זאת עברית במבטא הודי נשמעת אחרת), הבינה יצחק את הרוח הנושבת מוזיקלית בימים אלו, וניתן לשמוע נגיעות רגאטון לאורך כל השיר. קולה של יצחק, לזכותה, כמעט לא השתנה במהלך השנים, ומסתבר שגם בבתים, בהם היא בטון נמוך יותר מטבע הדברים, השליטה ניכרת. השיר עצמו הוא בעצם מעין ביוגרפיה של יצחק, על נערה שמגיעה לארץ זרה, מחפשת את דרכה שלה ולאט לאט עולה מעלה מעלה. נקווה שזה גם מה שמצפה לה כאן בארץ.

 

קאזו – הגבר שלך

חיפאים הם אנשים עם משמעות אחרת למושג "זמן". אחרת קשה להסביר איך להקת הרוק החיפאית "קאזו" יוצאת עם הסינגל "הגבר שלך", מתוך אלבום הבכורה שהקלטתו אמנם הסתיימה לפני שנה, ושיטוט קצרצר ברחבי הרשת מוצא ביצוע שלו מהופעה במועדון ה"ביט" כבר ב-2009. מצד שני, בילי היילי וכוכבי השביט טענו כבר בשנות ה-50 שהרוק הוא מסביב לשעון לא?

להקת "קאזו" קיימת כבר כמעט שני עשורים, והסיבה להזכרת הוותק היא הסגנון של השיר הנ"ל – רוק של פעם. בלי התחכמויות, בלי הוספת ביטים אלקטרוניים או בסים שמנים. פשוט גיטרות, בס, תופים ושירה. כמו שהרוק היה פעם בשנות ה-90 החצי עליזות, כמו שהוא צריך להישאר. בבתים נשמע לעתים הסולן יוסי יזרעאל כמו יובל בנאי בצעירותו, וכשחושבים על זה – הם לא רחוקים כל כך בגיל.

בכלל, יש דמיון מסוים בין חברי להקת קאזו ללהקה הדמיונית מסדרת הדרמה-קומית "אטלנטיקה" (שמבוססת כמובן על להקה ירושלמית אמיתית), ודווקא בצד החיובי של המתרס: הניסיון של חברי "קאזו" ניכר. את המאמץ והפוזות הם מותירים לצעירים, הם? באו בשביל לעשות מוזיקה. זה אמנם לקח להם לא מעט זמן כדי לגבש את עצמם לכדי אלבום בכורה, אבל זוכרים מה אמרנו על חיפאים ומשמעות המושג "זמן"?

 

Ette – homemade lemonade

כשחושבים על סקוטלנד מייד עולות לראש הקונוטציות הבאות: גברים חסונים בחצאיות, סלטיק מול ריינג'רס, הרים מדהימים ביופיים וגובהם, ליטרים של בירה שנשפכים לגרונותיהם של גברים חסונים, בחצאיות, מל גיבסון מגלם את ויליאם וואלאס בלב אמיץ וטניסאי אחד בשם אנדי מארי. כשממקדים את הקונוטציות לאלו המוזיקליות – עולה בעיקר כלי נגינה אחד מרכזי: חמת החלילים המפורסמת. כעת מחקו את הכל מהראש, ונסו לחשוב איך נשמע פופ סקוטי.

TeenCanteen היא להקת אינדי-פופ מגלאזגו שהוקמה ב-2012 ושילבה הרמוניות בין 4 חברות הלהקה בסגנון אותו הגדירו " cherry-cola kissed sticky-harmony" (שלא יאבד חלילה בתרגום). אחת מהן, קרלה ג'יי איסטון, חברה לג'ו קיין מ- Dr. Cosmos Tapelab, להקת רוק פסיכדלית מאותה גלאזגו, והשניים חברו לפרויקט בשם "ette" והוציאו את homemade lemonade. האלבום עצמו נע בין קטעי רגאיי (bonfire), שיר אייטיזי כולל סינתיסייזר ברוח התקופה ((bones, דיסקו (heaven knows), מקצב של להקות בנות מהסיקסטיז (I hate you song, my mother says ו-fireworks) והמון ביטים אלקטרוניים מתוחכמים, גם אם לעתים מתחכמים, שמלווים את איסטון לאורך האלבום. בכלל, קולה של איסטון משתלט ולוקח את מרכז הבמה, כשלעתים הוא מזכיר את קולה של סולנית no doubt, גוון סטפני.

התוצאה מגוונת, וגם אם הקו השולט באלבום זו אותה מחווה ללהקות הבנות בשנות ה-60 העליזות, איסטון וקיין חרגו ממנה לטובת ניסיונות מוזיקליים והתוצאה – פופ סקוטי.

https://ette85.bandcamp.com/album/homemade-lemonade

 

בשמחות – האזרח י' מאחל

שי צברי היה במשך תקופה ארוכה על תקן ה"הבטחה הגדולה", כותרת מחייבת שלעיתים נשארת בגדר כותרת בלבד. לשמחתנו, בניגוד לרבים מחבריו לכותרת, צברי גם מקיים, ובגדול. צברי, שהחל כנגן ליווי של ברי סחרוף, טיפס לאט לאט במעגלי המודעות של המאזין הישראלי. עם קול כה ייחודי לו ולאחר השתתפויות בפרויקטים שונים, כולל הנציגויות המדוברות בפרויקט של עידן רייכל, הוציא צברי את אלבום הבכורה שלו, "שחרית", בשנה האחרונה והפך רשמית למוביל במוסיקה המקומית. מצורף "מעליי דממה", שיר הנושא מתוך דיסק ההצדעה מבית "עבודה עברית" לאהובה עוזרי.

 

 


יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד במגזין