מציאות נפרדת

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית בתערוכה חדשה פנחס אברמוביץ – מציאות נפרדת Abramovic Pinhas – מחווה ממייסדי "אופקים חדשים" פתיחה יום ה' 21.12.17 בשעה 19:00 התערוכה נמשכת עד 26.2.18

סדרת הגדר הטובה פנחס אברמוביץ צילום ענבל אור-לב

בתערוכה 'פנחס אברמוביץ – מציאות נפרדת', מוצגות עבודות נבחרות משלוש סדרות (מאוסף פרטי): 'חלונות' (1960 – 1981) 'הגדר הטובה' (1980 – 1981) ו 'נופים אורבאניים' (1945 – 1979). בתצוגה זו, ניתן להבחין בהבדלים בהתייחסותו של האמן לנושאים ולערכים הסגנוניים שהעסיקו אותו בזמנים השונים, במיוחד יחסו למציאות, לנוף ול 'מציאות הציורית', אברמוביץ כתב על כך ביומנו האישי: "ההתלבטות שלי בציור היא הרצון ליצור עולם מציאותי המובן לי. הדבר אותו אני חושב וחש חייב להיעשות ממשי, כי האמנות היא יוצרת מציאות".

בתקנון אגודת 'אופקים חדשים' שעליו נמנה האמן, הוגדרו מטרותיה של הקבוצה ומוקדו בשתי דרישות עיקריות העומדות בפני האמנות הישראלית החדשה: הדרישה ללוקאליות (מקומיות, מקוריות) והדרישה לאוניברסאליות (זיקה לאמנות המודרנית הבינלאומית) כמו- גם היחסים המורכבים ביניהן. ההפשטה ייצגה בפני אמני 'אופקים חדשים' את 'הזמן' ופריס – את 'העולם'.

בסדרת 'חלונות' אברמוביץ היה נתון להגדרת 'סגנון', 'אקלים' וערכים אסתטיים, צורניים (רישום, צבע, קומפוזיציה, תנועה וכו') החלון היה עבורו סוג של 'טבע דומם'. אם-זאת, מייצג מציאות ציורית משתנה בסדרת 'חלונות', אברמוביץ היה נתון לפיתוח סגנון 'המופשט הלירי', ליצירת 'אקלים' והתמודדות עם בעיות הציור – הערכים האסתטיים והצורניים (רישום, צבע, קומפוזיציה, תנועה) החלון היה עבורו סוג של 'טבע דומם'. בדרך כלל החלון אטום למראות ולמציאות שמחוצה לו. אם-זאת, מייצג 'מציאות ציורית' משתנה ומלאת התרחשויות.

הסדרה מאופיינת במערכת צבעונית, עשירת ניואנסים בגוונים כחלחלים וירקרקים, שמשולבת במבנה צורני מלבני או מרובע, הממוקם במרכז הקומפוזיציה.

'המופשט הלירי', הנו סגנון של אמנות מופשטת המביע הלך רוח אישי של האמן שיוצר חוויה אמנותית בדומה להאזנה לשירה כתוצאה מהתבוננות ביצירה המופשטת. המכחול משמש ביד האמן בדומה לכלי נגינה בידי המוסיקאי.

הואיל וזהו מושג חשוב, המאפיין רבים מאמני קבוצת 'אופקים חדשים' ששימש שלב חיוני בהתפתחותו האמנותית של פנחס אברמוביץ, מן הראוי להסביר מושג זה במילותיו של הצייר ומבקר האמנות רן שחורי, המצוטט בספרם של עפרת ולויטה: "המופשט הלירי הוא מופשט חופשי ואקספרסיבי, מעודן, המדגיש את האמורפי והפקטורלי ונשען על מונכרומיות, צבעונית ועשירה.  אווירתו מופנמת, אינטימית ואנינה, שומר על מידה של גמגום וחספוס וסולד מקלילות אלגנטית, מתעלם לחלוטין מהמרכיב הצורני".

פנחס אברמוביץ סדרת הגדר הטובה צילום ענבל אור-לב

בשונה מכך, בסדרת 'נופים אורבאניים'  ו 'הגדר הטובה', אברמוביץ יצא אל הנוף ואל המרחב הטריטוריאלי. המושג 'מקומיות' קיבל משמעות פוליטית, ורישומי 'הגדר הטובה' הנם מלאי עוצמה, הבעה ודימויים

שנגזרים מהמקום כגון: גדרות-תיל, אנטנות, מעברים ודמויות.

הגדר הטובה היא כינוי לגבול הצפוני, שהוקמה בשנת 1976 עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון. לאורכה

הוקמו שש תחנות שהעניקו שירותי רפואה למיעוט הנוצרי מרוני ששיתף פעולה עם צה"ל. ליד מטולה נפתח שער ראשי ששימש למעבר סחורות ופועלים מלבנון לישראל. שער זה נקרא שער פטמה המופיע בציורים רבים בסדרה זו.

ב-1977, עברה עילית, בתו הצעירה של האמן, להתגורר עם משפחתה בקרית שמונה. אביה נהג להתארח אצלה ולנסוע עם חתנו לגבול הצפון כדי לצייר את הגדר הטובה. עילית מספרת שאביה התרשם עמוקות מהניגוד הקיצוני בין הנוף הפסטורלי המרהיב של אצבע הגליל לבין נוכחותם המאיימת של גדרי התייל, מגדלי השמירה והאנטנות העגולות של לווייני התקשורת. ברשומים שעשה במקום, התמקד ברכיבים אופייניים של הגדר והנוף בעוד שבסדנתו הביע את תחושותיו בקומפוזיציות אקספרסיביות חדורות חרדה. הרקע מעוצב בקווקווים בזוויות שונות, דבר המעורר אי שקט בנוף הלכאורה שלו.

'משטר הראייה' שהינו קוד ויזואלי / תרבותי דומיננטי שהוחל על הציור משנות ה- 60 ואופיין בהקשר ל 'אופקים חדשים' בכלל ולאברמוביץ בפרט באסתטיקה לירית ורגישות צבעונית שבין נוף להפשטה השתנה בציור שלו משנות ה- 80. אברמוביץ ציין ביומנו האישי: "תמיד חיפשתי לחדש את עצמי ולשמור על ביטוי אישי". ד"ר רון שפיגל, ראה באמירה זו את מהות כוונתו של האמן בנסותו להגדיר את ייעודו כצייר, ובשנת 2015 הוציא לאור ספר שמתייחס לאוסף המוצג בתערוכה זו ושכותרתו: 'פנחס אברמוביץ – ביטוי העצמי'.

פנחס אברמוביץ (ליטא 1909 – 1986 ישראל), ממייסדי הזרם האמנותי הישראלי 'אופקים חדשים' תנועה שביקשה לעודד את השפעת האמנות הבינלאומית על האמנות החזותית בישראל באמצעות גיבוש פיסול וציור בעלי סממנים מופשטים ליריים. אברמוביץ כיהן כמזכיר הקבוצה במשך כל שנות פעילותה (1948 – 1963), נמנה עם מקימי כפר האמנים עין הוד (1954) יו"ר אגודת הציירים והפסלים בתל אביב (1984 – 1981) ונשיא כבוד של האגודה, נחשב לצנועים שבאמני הקבוצה אך יש שראו בו אמן מקורי שהתפתח בהתמדה ושילב בעבודותיו איכויות דקורטיביות מזרחיות עם האמנות המודרנית המערבית וההשפעה של 'אסכולת פריס'. הוא לימד בסמינר הקיבוצים (1972 – 1952)

פנחס אברמוביץ סדרת חלונות צילום ענבל אור-לב

ונחשב למחנך מעולה בתחומי הציור הרישום, הדפס משי והקרמיקה. זכה בפרס מונקו (1967), פרס ע"ש דיזינגוף מטעם עיריית תל אביב (1968) תעודת הוקרה מטעם איגוד אמני פרנקפורט (1985).

את לימודי האמנות שלו החל אברמוביץ' בשנת 1925 בעיר קובנה, כשהחל ללמוד בבית הספר לאמנות. בשנת 1927 החל בפעילות ציונית במסגרת תנועת "השומר הצעיר", ולבסוף עלה בשנת 1929 לארץ במסגרת תנועת "החלוץ", והתיישב בחווה חקלאית בבנימינה.

בתחילה עבד אברמוביץ' כפועל, ובהמשך הצטרף כחבר אל קיבוץ בית זרע, שם גם המשיך בלימודי הציור שלו. בשנת 1932 עבר אברמוביץ' לתל אביב, שם עבד במשך שנתיים בסטודיו של יוסף זריצקי. בשנת 1934 התקבל כחבר באגודת הציירים. בשנת 1935 נסע אברמוביץ' לפריז, התחבר לאווירה התוססת של העיר, ונשאר לגור בה במשך שנה וחצי בכדי לספוג מן הפעילות האמנותית התוססת שהתקיימה בעיר באותן שנים, בעיקר בקרב ציירי "אסכולת פריז". ביקור זה השפיע רבות על ציוריו בהמשך. בתקופת שהותו בפריז למד במסגרת האקדמיה לאמנויות יפות, גראנד שומייר. בין השנים 1938 ל-1941 היה אברמוביץ' פעיל במסגרת אירגון "ההגנה", ואף שירת בפלוגה בפיקוד אורד ווינגייט. בין השנים 1942 ל-1943 התגייס לצבא הבריטי, ובמסגרת זו שהה במצרים עיראק ופרס, תרבויות שהשפיעו על ציוריו בהמשך.

ציוריו של אברמוביץ' משתייכים לזרם המופשט הלירי, ובהם הצורות וכתמי הצבע מתפתחים בצורה עצמאית ללא תלות בנושא פיגורטיבי מסויים. הציורים צוירו בטכניקות שונות, כולל שמן על בד, צבעי מים ורישום על גבי נייר, והתאפיינו בצבעוניות ססגונית היוצרת פסיפס צורות וצבעים. דווקא ציורי השמן של אברמוביץ היו לעיתים כבדים יותר בצבעיהם, ומחושבים יותר בקומפוזיציה ובצורות.

במהלך שנות הארבעים התמקד אברמוביץ' בציור נופים ישראליים אפיניים ונושאים מזרחיים. הוא צייר בטבריה, זכרון יעקב, צפת וערים אחרות, כאשר לעיתים הוא מצייר את הנוף עצמו ולעיתים מכניס את הנוף לתוך מבנה

פנחס אברמוביץ סדרת חלונות צילום ענבל אור-לב

גיאומטרי מופשט. נושא נוסף הנמצא בעבודות מן התקופה הזו הוא מוטיבים ועיטורים מעיראק ופרס, זכר לתקופה בה שירת שם בצבא הבריטי.

במהלך שנות החמישים הרבה אברמוביץ' לצייר נופים אורבניים אותם הוא פרס וחיבר למעין שטיח צבעוני ועליז בו המבנים משתלבים אלו באלו. בציוריו הופך החלל לשטח, והעצמים מאבדים את גופם והופכים לקישוטים. בסוף שנות החמישים צייר סדרה של ציורים בהשפעת ביקור אותו ערך בדרום אפריקה, בהם עשה שימוש רב בצורות ריבועיות ובצבעים רכים ובהירים

בתחילת שנות השישים התמקד אברמוביץ' בציורים מופשטים, בהם מונחים צבעי השמן בשכבות עבות על מנת ליצור תלת מימדיות הנעדרת לעיתים מציורים מופשטים. לקראת סוף שנות השישים הופיעו בציוריו סמלים וצורות מסוגים שונים, כולל סמלים דתיים מכל הדתות, והעיסוק בסימבוליקה הפך למרכזי בציוריו. נושא נוסף בו עסק אברמוביץ' בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים היה סידרה של ציורים בנושא החלל.

אוצרת: שירלי משולם

שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 10:30-13:00

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

עופר גרנד קניון, קומה 3 דרך שמחה גולן 54, חיפה

טל. 04-8121111

050-5912953




משאל גולשים ניוז חיפה והקריות

  • האם אתם בעד הקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה?

    צפה בתוצאות

    Loading ... Loading ...

אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com
יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בתרבות ופנאי