תאטרון העירוני חיפה

בלב ליבה של העשייה התרבותית הענפה בעיר חיפה, המהווה מטרופולין של אירועי תרבות ואיכות, ניצב כבר שנים רבות התיאטרון העירוני הראשון בישראל- תיאטרון חיפה. תיאטרון חיפה רואה לעצמו חובה לא רק לספק הנאה לקהל הפוקד אותו, כי אם גם להעלות נושאים בוערים, אנושיים וחברתיים, על סדר היום. הצגות התיאטרון נוגעות בדוקומנטרי, החברתי, הפוליטי כמו גם באנושי והמחנך, היחס לחריגים בחברה ועוד.




תאטרון חיפה

 

ביטון

יצירתה הדוקומנטרית של הילה גולן

"ביטון"- הצגה חדשה של היוצרת הילה גולן, המבוססת על אירועים אמיתיים מחייה האישיים. תמונה: יחסי ציבור

"ביטון"-. תמונה: יחסי ציבור

"נולדתי לשם "גולן"  ושנים חייתי עם הזהות הזו, 'הילה גולן', מנותקת מה-'הילה ביטון' שיכולתי להיות.

אבא שלי, שעלה ממרוקו בגיל 4 עם משפחתו, שינה את שם המשפחה שלו, אחרי שנלחם על הגולן במלחמת יום הכיפורים, לפני שהתחתן עם אמא שלי, שנולדה בארץ להורים ניצולי שואה.

במשפחה של אבא, משפחת ביטון, תמיד הרגשתי אהובה אם כי זרה לפעמים, כאילו אני לא שולטת לגמרי בשפה.

לפני 3 שנים הפכתי לאמא, ומאז אני שומעת יותר את הקול ה'ביטוני' קורא מתוכי- איך אעביר את הזהות הזו לבת שלי, איך אחבר אותה לשושלת העמוקה והרחוקה הזו?

הזמנתי את הדודות שלי לתיאטרון, לבמה, ללמד אותי את מה שרק הן יודעות ויישאר לנצח."

28.08 יום שלישי 20:00 תיאטרון חיפה

30.08 יום חמישי 20:00 תיאטרון חיפה

 

איך לקום מכסא

איך לקום מכסא רדי רובינשטיין

בשנת 2018 אין שאלה שאין עליה תשובה. כל דבר נמצא ביוטיוב: איך עושים צמת שורש, איך להתחיל עם בחורה, איך להתנשק, איך לעשות הליכת ירח. כל דבר כבר נעשה ויש מי שיכול להדריך אותך איך לעשות אותו נכון יותר, מדויק יותר.

אבל גם המובן מאליו יכול להתגלות מחדש אם רק ניצור לו הוראות הפעלה חדשות: איך לטפס במדרגות. איך לשיר, איך מתחילים לבכות.

ההצגה מורכבת כולה מטקסטים של הוראות הפעלה דוקומנטריים שנאספו בתהליך מחקר של השחקנים והיוצרים, בהשראת טקסטים של הסופר הארגנטינאי חוליו קורטאסר.

מאת ובבימוי: רוני ברודצקי

בהשתתפות שחקני "החיפאית"

22.08 יום רביעי 20:30 תיאטרון חיפה

23.08 יום חמישי 11:00 תיאטרון חיפה

23.08 יום חמישי 20:30 תיאטרון חיפה

25.08 מוצ"ש 20:30 תיאטרון חיפה

 

אמא תרזה איננה

אמא תרזה איננה צילום אלון שפרנסקי

מה מביא אשה נורמטיבית, אמא צעירה לילד חמוד, לנטוש יום אחד את הכל ולהיעלם בהודו? כשבעלה המודאג של ג'יין מאתר את מקום הימצאה ומגיע לאסוף אותה בחזרה אל חיק משפחתה, הוא מגלה שהיא הסתבכה בקשר מסתורי עם אדם מפוקפק העומד בראש ארגון צדקה שמפעיל מעון לילדים נטושים. אבל יותר מאשר החשש שנוצלה על ידי אדם זה, מצבה הנפשי הרגיש של ג'יין מעיד על שינוי עמוק ולא צפוי שהיא עברה במסעה בהודו, שינוי שגורם לה לפקפק ביכולותיה לתפקד כאם,  ולשפוט מי יותר זקוק לה – בנה הקטן שנשאר בבית, או עשרות היתומים שאין מי שיטפל בהם.

האם הודו של ג'יין היא רק סינדרום נפשי חולף של התבגרות, או שמדובר בזעקה כנה מפני הסתאבותו המוסרית של העולם שבו היא חיה?

דרמת מתח פסיכולוגית, חושנית ומטלטלת, שמעלה באומץ שאלות נוקבות אודות אורח החיים והערכים המערביים שאנחנו ספוגים בהם, אך גם אודות הנטייה להימשך לשרלטנות רוחנית ולפוליטיקת עולם שלישי בעלת אג'נדה נקמנית.

מאת: הלך אדמונדסון בימוי: אבישי מילשטיין

בהשתתפות: ג'ורג' אסקנדר, יעל לבנטל, קרן צור, אוהד קנולר

18.08 מוצאי שבת 20:30 תיאטרון חיפה

20.08 יום שני 20:30 תיאטרון חיפה

 

ביאות ראשונות

בסגנונו המיוחד ורב היופי, עוסק המחזה באומץ באובדנה המכאיב של האינטימיות הזוגית, וחוקר את המיניות לא כמעטפת, אלא כנושא בפני עצמו, מביע אותה ככוח מניע, שורש יסוד מהותי, רב פנים ורבדים. במובנים רבים, המיניות נהרסה ברגע שהפכה ציבורית, הוצאה לאור ונחשפה לכל עבר. בעקבות כך היא רוקנה מן הצורך לגשש באפלה, לגלותה מתוך התרגשות, סקרנות, הרפתקנות ובדיקה, והפכה אותנו לחקיינים חסרי מודעות לשפה מינית דלה, צפויה, ובנאלית מאד.

בבואו לעסוק במיניות באופן חשוף ופורץ דרך, מציב לעצמו מחזה חשוב זה יעד משמעותי: להשיב למיניות את המסתורין השייך לה.

* עירום חלקי בהצגה

המחזה נכתב בסיוע הקרן לפיתוח מחזאות ישראלית מיסודו של מפעל הפיס

בהשתתפות: ישי גולן ולירון בן שלוש

18.08 מוצאי שבת 20:30 תיאטרון חיפה

19.08 יום ראשון 20:30 תיאטרון חיפה

20.08 יום שני 20:30 תיאטרון חיפה

21.08 יום שלישי 20:30 תיאטרון חיפה

 

"על מי ועל מה"

על מי ועל מה. תיאטרון חיפה. צילום אלון שפרנסקי

דרמה קומית מרירה-מתוקה, מלאת חום ואהבת אדם מאת המחזאי, זוכה פרס הפוליצר, איאד אקטאר.

באטלנטה של ימינו, אפזל, אב למשפחת מהגרים מפקיסטן, הגשים את גרסתו לחלום האמריקאי והקים את חברת המוניות המצליחה בעיר. על אף ההצלחה, מאז פטירתה של אשתו האהובה, הוא אינו מוצא מנוח לנפשו. אפזל דואג לשתי בנותיו בכל מאודו וכל כולו טרוד בשאלה: האם יצליח להשיא את בתו הבכורה, זרינה? אהבתו העמוקה אליה, לצד ערכי המשפחה והמסורת בהם הוא דוגל, מביאים את אפזל לחיפוש עיקש אחר חתן ראוי. בדרכים שונות ומשונות הוא מאתר בעבור בתו הבכורה וללא ידיעתה, מועמד אידיאלי והתרגשותו גדולה.

החתן הפוטנציאלי דווקא מוצא חן בעיניה, אך לזרינה אופי עצמאי וסוער. המסורת הדתית והשמרנית בה גדלה, ובמיוחד מקומה המוגבל של האישה בתוכה, מציתים בה את יצר המרד. בנוסף לכך, זרינה ניחנה בכישרון ספרותי יוצא דופן ובשאיפות אמנותיות גדולות אותן היא רוצה להגשים. כתיבת הרומן אותו היא משלימה, שמציע נקודת מבט נשית ופמיניסטית על כתבי הקודש, מקים נגדה קהילה שלמה, מטלטל את משפחתה ומעמיד בסכנה את כל אהבותיה. האם האהבה תצליח לשרוד?

תרגום ובימוי:  משה נאור

עיצוב תפאורה: כנרת קיש, תלבושות: דליה פן הלר, תאורה: חני ורדי ואלי אשכנזי, מלחין: אלברטו שוורץ

שחקנים: איציק כהן, אלמה דישי, מיכאל מושונוב/ גיא גורביץ, יסמין עיון

23.08 יום חמישי 20:30 תיאטרון חיפה

 

אמסטרדם

היא…איך אומרים?

אמסטרדם. צילום יוסי צבקר

אמסטרדם. צילום יוסי צבקר

תפסה את אמסטרדם בביצים. היא תפסה את אמסטרדם בביצים אבל בסוף הביצים נשארו לה ביד. לא, לא הייתה תקרת זכוכית, לא הייתה תקרה בכלל, היו רק ביצים, שתי ביצים, שבמובן הפשוט ביותר של המילה, נשארו לה ביד כשהיא התכוונה לטגן חביתה או פנקייק או משהו כזה, כן. כי לא היה גז. היא לא יודעת למה. היא לא יודעת למה בעצם אין לה גז…

בוקר אחד מתעוררת מוזיקאית ישראלית צעירה בדירתה שעל תעלת הקייזרסחראכט הציורית שבאמסטרדם. היא רוצה לטגן לעצמה חביתה אבל להפתעתה מגלה שאין לה גז. כשהיא פותחת את הדלת היא מוצאת על מפתנה חשבון גז מנופח מריביות חוב שלא שולם מאז 1944. מי השתמש בגז בחודשים הנקובים בחשבון, ומי בעצם צריך לשלם אותו?

אמסטרדם הוא מחזה מקורי עכשווי הכתוב בפוליפוניה טקסטואלית: ריבוי קולות דוברים המרכיבים סיפורים אפשריים מהעבר והופכים את דירתה המסוגננת של הגיבורה לזירה של אירועים טרגיים.

האם יכול להיות שכל זה באמת קרה או שאין לנו ברירה אלא להמציא לעצמנו סיפורים? המחזה מפרק את מנגנוני הסיפורים שאנחנו מספרים כדי לעשות לעצמנו סדר בעולמות כאוטיים.

מאת: מאיה ערד יסעור

בימוי: מור פרנק

בהשתתפות: שחקני "החיפאית"

27.08 יום שני 20:30 תיאטרון חיפה

28.08 יום שלישי 21:00 תיאטרון חיפה

30.08 יום חמישי 20:30 תיאטרון חיפה

 

הרפתקאות חמור שכולו תכלת

הרפתקאות חמור שכולו תכלת – צילום כפיר בולוטין

הצגת הדגל של פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2015. עיבוד לספרו המופלא של נחום גוטמן.

זהו סיפור על חמור, חמור אפור ופשוט שאיש לא רצה בו, אפילו לא אדונו שקיבל אותו במתנה. החמור מתהלך בודד בין שדות הקוצים, עד שיום אחד נאלץ הוא לזקוף ראשו, לפרוס רגליו, לחצות את גבול המושבה ולדהור בנתיב הפלאות אל עבר גורלו.

מכאן מתחיל חמורנו במסע פיוטי, מצחיק ונוגע ללב, אשר במהלכו פוגש החמור שלל דמויות המגלות לו את סגולותיו.

סיפור על גורל, על שליחות, על המשמעות שלנו בעיניי עצמנו ובעיני אחרים, על הדברים הקטנים בחיים ועל המשמעות העמוקה שהם טומנים בחובם.

עיבוד ובימוי: שי פיטובסקי

בהשתתפות: יואב בר לב ושחקני "החיפאית": קרן אור, ארז ביטון, נגבה מאור, מיטל נר, ולדיסלבפסחוביץ', רון ריכטר, ארז שהרבני. הפעלת החמור: גוני פז/ אופיר צויבל

משך ההצגה כ-55 דקות, מיועדת לגילאי 5-10.

21.08 יום שלישי 17:30 תיאטרון חיפה

 

אקווריום

אקווריום צילום יואב איתיאל

נבחרת שחייה אמנותית מתאמנת ומופיעה בבריכה. הם מתאמנים, הם משוחחים, הם מתווכחים, מתאהבים, והכל בתוך המים. אלא שכשהם מדברים לא יוצא מהם קולם הטבעי, כי אם דיבור של מבוגרים קשישים.

ההצגה "אקווריום" היא ניסוי חדשני בתיאטרון. במקום טקסט, מחזה, מילים, אספנו הקלטות דוקומנטריות של אנשים בני הגיל השלישי. הקשישים שוחחו איתנו על משפחה, סקס, גורל, מחלות,  מצפון ועוד.

ההפקה בוחנת את המתח בין הגוף הצעיר לקול המבוגר, היא בוחנת צורות מחשבה ודיבור, הבדלים ודמיון בין הדורות. הבריכה היא המקום של הקשישים לצד השוחים האתלטים. השחקנים מגלמים אדם חדש, מעין "אדם שלישי", שהוא שילוב בין הצעיר למבוגר. הקול מאבד את משמעותו. הגוף מקבל צורה חדשה, והתוצאה מצחיקה ומרגשת. הצעיר נמצא במבוגר והמבוגר בצעיר.

זהו תיאטרון חדשני שלא נראה עוד כמותו.

בימוי ועיבוד טקסט: רוני ברודצקי

בהשתתפות שחקני "החיפאית"

29.08 יום רביעי 20:00 קיבוץ עין השופט, אולם מופעים קיבוץ עין השופט.


יש לכם סיפור מעניין שתרצו שיתפרסם? שתפו אותנו במייל newshaifa.net1@gmail.com



עוד בבחירות לרשויות המקומיות 2018