X

התמודדות עם תהום הנפש כמנוע ליצירה

תערוכת הבוגרים של התואר השני באורנים מעניקה מראה המשקפת לצופיה את המציאות המורכבת בישראל על גווניה השונים. חשיפה אישית ואנושית של המציגים בה, שאסתטיקת היצירות בהם מדגישה את הפער בין התהום לבין העדינות בה היא מוצגת




נדמה שהכוח של בוגרי התואר השני במסלול התמחות אמן – מורה – יוצר במכללת אורנים היא החשיפה האישית והאנושית של המציגים בה, שאסתטיקת היצירות בהם מדגישה את הפער בין התהום לבין העדינות בה היא מוצגת.

האמנית חן רותם מספרת את סיפורה המושתק של המלחמה, פורטת את מחיר הקרב על הנפש, מנסה לפענח את בני הזוג שחזרו אחרים לנשותיהם. בשזירה עדינה היא חושפת עדויות ממקור ראשון כיצד זירת הבית פוגשת את זירת הקרב.


זירת הבית- חן רותם, פרוייקט 'חשופות בשטיח'. צילום  חן רותם


 

אמנית נוספת ששבתה את ליבנו, היא קרן מאור – שער אשר לוקחת בחזרה בעלות (reappropriation) על גופה ומשתמשת בו ככלי ליצירה, כחומר וכמרחב המניע אותה לפעולה שיוצאת מתוכו, מפרקת אותו ונותנת לו ביטוי כאובייקט חיצוני.

קרן מאור-שער, RED CROSS LINE, צילום והדפסה דיגיטלית, 2023. מצולם אמיל ספארקל

האמנים הבוגרים של התואר השני החליטו לדבר על נושאי טאבו, כאלה שלרוב לא מדברים עליהם: מטראומות מורכבות  ועד לאתגרי הורות.

האמנית שמס הווארי זועבי מציגה תערוכה מרהיבה לה היא בחרה את השם "הדהודי נשמות תלויות" המתארת את התלות שלנו במקומות, באנשים, בזיכרונות ובתמונות: כפרים, ערים, אנשים וחיות שחיו בארץ לפני ה"נכבה" הם הדימויים ביצירתה של זועבי ובהם בולטת העז השחורה, שגידולה היה נפוץ בארץ עד שנאסר בחוק בשנת 1950 (ותוקן ב-2018). העיזים השחורות גורשו, והארץ "התנקתה" מהן. הרחקת העז השחורה פגעה באיזון האקולוגי; חסרונה בלט בדילול הצמחייה ואף הוביל לשרפות רבות ולהשתלטות מיני צומח על שטחים נכבדים שקודם לכן היו מגוונים יותר. יצירותיה של זועבי בתערוכה זו התמקדה בבדים. לפעמים אלה בדים חדשים, לפעמים אלה בדים משומשים שכבר "חיו" חיים אחרים ולפעמים אלה בדים שחורים שהציור עליהם נעשה בעזרת אקונומיקה. הבד מסמל עבורה את גוף האדם. הוא אף פעם אינו טבולה רסה. הוא תמיד "זוכר" את שעבר עליו. כל מה שנספג בו מסמל את מכלול החוויות והתכונות שצבר האדם לאורך חייו. החומרים שבהם היא משתמשת הם טבעיים ולקוחים מחיי היומיום – שמן זית, קפה, פירות למיניהם.

יצירותיה של זועבי בתערוכה 'הדהודי נשמות תלויות' מאופיינות בהיעדר תכנון, במקריות ואף באי שליטה. עקב כך נוצרים לעיתים דימויים מפתיעים, אשר כמו נולדים מעצמם מעירוב החומרים על הבד.

שמס הווארי זועבי, כל מה שנשאר זה הנגטיב, איקונומיקה על בד שחור, 100_65.jpeg, צילום שמס הווארי זועבי

 

אחרי כל זה לא תבואו לראות? התערוכות יוצגו בין התאריכים 11.07 – 29.07.23, כניסה חופשית.





אנו פועלים רבות על מנת לכבד זכויות יוצרים - לפי ס׳ 27א לחוק זכויות יוצרים - אם זיהיתם יצירה שלכם מוזמנים ליצור קשר למתן קרדיט newshaifa.net1@gmail.com

עוד בחינוך

<